شرط خارج شدن آمریکا از لیست کشورهای غیردوست روسیه

به گزارش وبلاگ املاکیا، معاون وزیر خارجه روسیه گفت، آمریکا به این شرط از لیست کشورهای غیردوست خارج می گردد که از دخالت در امور داخلی روسیه دست برداشته و مانع تراشی برای همکاری های مالی و کوشش های همگرایانه مسکو را متوقف کند.

شرط خارج شدن آمریکا از لیست کشورهای غیردوست روسیه

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ املاکیا، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو اظهار داشت، اگر واشنگتن از دخالت در امور داخلی روسیه دست برداشته، اقدام در جهت آسیب رساندن به منافع مالی خود را متوقف نموده و برای کوشش های همگرایانه روسیه ممانعتی ایجاد نکند، مسکو هم آمریکا را از لیست کشورهای غیردوست روسیه خارج خواهد نمود.

این دیپلمات بلندپایه گفت: این لیست، ابزاری است که به ما امکان آن را می دهد تا از اشتغال شهفرایندان روسی و کشورهای ثالث از رده پذیرفته شده محلی در اینجا اطمینان حاصل کنیم. آمریکایی ها همانند گذشته نمی خواهند فعالیت های دفاتر نمایندگی های خارجی عادی گردد. ما راه حل دیگری نداشتیم، به جز اینکه این مسئله را به صفر برسانیم، برای اینکه در ایالات متحده شرایط فعالیت دیپلمات های روسی را فراهم ننموده اند. حال چرا آنها باید این امکان را داشته باشند که از شهفرایندان روسی در نمایندگی های سیاسی خود استفاده نمایند؟ چنین چیزی غیرقابل قبول است. اگر طرف آمریکایی مایل است که به شرایط فعالیت دیپلماتیک عادی بازگردیم، ما آمادگی داریم و حاضر هستیم در این خصوص مذاکره کنیم. فعلاً که چنین آمادگی در واشنگتن دیده نمی گردد و به همین علت آمریکا همچنان در این لیست باقی خواهد ماند.

دولت فدراسیون روسیه در اواسط ماه مه (اردیبهشت ماه) لیست کشورهای غیردوست را مورد تأیید قرار داد که در حال حاضر شامل دو کشور جمهوری چک و ایالات متحده آمریکاست. به گفته سخنگوی کرملین، محدود بودن کشورهای گنجانده شده در این لیست، گویای آمادگی مسکو برای مصاحبه و داشتن روابط حسنه با سایر کشورهاست.

سرگئی ریابکوف در پاسخ به سئوال دیگری تأکید کرد که مقامات مسکو امیدوارند که ملاقات حضوری ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا در ژنو، آغازگر مذاکرات دو طرف برای ادامه اقدامات در جهت کنترل تسلیحات باشد. وی گفت: من امیدوارم نشست سران ژنو، آغازی برای این مذاکرات باشد. ما پیشنهادات خود را به طرف آمریکایی داده ایم و آنها همچنان در حال تجزیه و تحلیل این موضوعات در داخل هستند. پیش بینی فرایند آینده اوضاع فعلاً سخت است. البته زمان بسیار محدود است و اکنون 5 ماه از ماه ژانویه (آغاز به کار دولت جو بایدن) می گذرد و زمان به این سادگی از دست می رود. هنوز هیچ پاسخی به ما داده نشده، ولی من امیدوارم که نشست سران ژنو سکوی پرتابی در این خصوص باشد. تیم مذاکره نماینده ما آمادگی کامل برای آغاز رایزنی ها را دارد و امیدواریم این آمادگی متقابل باشد.

امکان بازگشت سفرای روسیه و آمریکا به محل خدمت خود پس از ملاقات پوتین و بایدن

معاون وزیر خارجه روسیه بعلاوه یادآور شد که آناتولی آنتونوف و جان سالیوان سفرای روسیه و آمریکا پس از ملاقات روسای جمهوری دو کشور در ژنو به واشنگتن و مسکو بازگردند تا توافقات اجرا شده را تحقق بخشند.

وی شرح داد: بدون تردید این ارسال علامت مهمی خواهد بود که یک صفحه سخت از روابط دوجانبه ورق بخورد و صفحه تازه ای آغاز گردد. اگر پایگاه مشخصی برای حرکت به این سمت ایجاد نگردد، هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد و احتمالاً این مسئله امکان نخواهد داشت. البته رهبران روسیه دقیقاً بر این عقیده هستند که دستورالعمل لازم در این خصوص تهیه گرددو در این رابطه ما امیدواریم که نشست سران ژنو موفقیت آمیز باشد.

ریابکوف یادآور شد، طرف روسی روی این مسئله حساب می نماید که عرصه نمادین ژنو که تا به امروز مذاکرات مهمی در آنجا اجرا شده، به مقامات آمریکایی یاری کند تا مسئولیت برگزاری چنین نشست مهمی را احساس نمایند و انگیزه بیشتری برای این ملاقات داشته باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "شرط خارج شدن آمریکا از لیست کشورهای غیردوست روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرط خارج شدن آمریکا از لیست کشورهای غیردوست روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید