تاریخچه جالب هات داگ!

به گزارش وبلاگ املاکیا، تاریخچه هات داگ

کمتر کسی پیدا می گردد که تا به حال هات داگ یا همان ساندویچ های خوشمزه سویس را نخورده باشد. ساندویچ هات داگ در بین آن هایی که عاشق فست فودند خیلی محبوب است و هواداران خاص خودش را دارد. تا به حال به این فکر کردید که سوسیس هات داگ اولین بار چگونه اختراع شده و یا چرا اسمش هات داگ است؟ کافیست تاریخچه هات داگ را بخوانید تا به جواب این سوال ها برسید، پس در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

تاریخچه جالب هات داگ!

سوسیس یکی از قدیمی ترین غذاهای فرآوری شده است، آنقدر قدیمی که حتی نامش در کتاب های اسطوره ای که قرن ها قبل از میلاد نوشته شده اند هم آمده است. هات داگ که به آن فرانکفورتر و وینر هم گفته می شود یک جور سویس سرخ شده و یا آب پز شده است که در داخل نان های مخصوص، ساندویچ می شود. این ساندویچ سوسیس انواع مختلفی دارد و برای اینکه بیشتر خوشمزه شود روی آن با موادی مثل سس خردل، سس گوجه فرنگی، پیاز، مایونز، چاشنی، پنیر، فلفل و … تزئین می شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید هات داگ در کدام کشور اختراع شده است؛ خیلی ها شهر فرانکفورت آلمان را جایی می دانند که سوسیس فرانکفورتر (غذای محبوب آلمانی ها) اولین بار در آن جا درست شده است. با این حال برخی ها این گفته را رد می نمایند و می گویند سوسیس محبوب لیتل داگ اولین بار در اواخر دهه 1600 به وسیله قصابی به نام جوهان در شهر کوبورگ آلمان درست شده است. می گویند جوهان بعدها به فرانکفورت رفت و سوسیس خود را به این شهر معرفی کرد.

در سال 1987، شهر فرانفروت تولد 500 سالگی هات داگ را جشن گرفت! چون اینطور که معلوم است سوسیس فرانکفورتر در سال 1487 در این شهر درست شده یعنی درست سه سال قبل از اینکه کرستوف کلمب برای کشف قاره های نو دل به دریا زد. می گویند زمانی که انجمن قصابان سوسیس فرانکفورتر را اختراع کردند متوجه شباهت آن به سگ داشهوند (سگی از نژاد آلمانی با پاهای کوتاه) شدند برای همین به این سوسیس، سوسیس داشهموند هم می گفتند.

ادعای زیادی درباره اینکه هات داگ در کجا اختراع شده وجود دارد به طوری که یکی دیگر از شهرهای ادعا نماینده، وین اتریش است! در وین به هات داگ وینر می گویند فکر می کنید چرا؟ برای اینکه ثابت نمایند هات داگ اولین بار در این شهر متولد شده است.

هات داگ آنقدر خوشمزه بود که خیلی زود در دیگر کشورهای اروپایی و به خصوص در آمریکا هم محبوب شد. در آمریکا این فست فود به چنان محبوبیتی رسید که در داخل گاری های مخصوص به عنوان غذای خیابانی به فروش می رسید. هات داگ در نواحی مختلف آمریکا انواع مختلفی دارد و در قرن بیستم به یک غذای پرطرفدار تبدیل شده بود به طوری که فروشنده ها بر روی چرخ دستی آن را می فروختند و مشتری های زیادی هم داشتند. اینکه فروش سوسیس روی چرخ دستی چگونه متداول شد به سال 1967 برمی شود در این سال یک دستفروش خیابانی یک گاری مجهز به گاز برای آب پز کردن سوسیس ها داشت و آنقدر کارو بارش گرفت که توانست 4 سال بعد یک رستوران کرایه کند اما این راه و روش فروش سوسیس ها خیلی زود در میان دیگر دستفروش ها هم رواج پیدا کرد.

سال 1893 نقطه عطف تاریخ هات داگ

در سال 1993 در استان شیکاگو یک نمایشگاه جهانی برپا شده بود تا 400 امین سالگرد ورود کریستوف کلمب به آمریکا جشن گرفه شود. افراد زیادی برای شرکت در این جشن به این استان رفته بودند و بیشتر آن ها هم در هنگام گرسنگی هات داگ می خریدند. هات داگ یک غذای خوشمزه و مقرون به صرفه بود که خیلی راحت خورده می شد برای همین هواداران زیادی داشت.

هات داگ و بیس بال!

در سال 1893، سوسیس تبدیل به غذای استاندارد استادیوم های بیش بال شد، می گویند این رسم به وسیله صاحب یک کافه در شهر سنت لوئیس به وجود آمده است چون او مهاجر آلمانی بود و یک تیم بیسبال هم داشت.

اختراع نان های مخصوص هات داگ

رد پای مهاجران آلمانی در اختراع نان های مخصوص هات داگ هم به چشم می خورد! اختراع نان های مخصوص هات داگ به سال 1904 برمی شود در آن موقع در استان لوئیزیانا یک نمایشگاه خرید برگزار شده بود و افراد زیادی برای خرید هات داگ به مغازه آنتون می رفتند. هات داگ ها آنقدر داغ بودند که نگهداشتن آن ها در دست سخت بود برای همین آنتون به هر کدام از مشتری ها یک دستکش قرض می داد اما از آن جایی که بیشتر این دستکش ها برگردانده نمی شدند او از یکی از دوستانش که نانوا بود یاری خواست! دوستش هم نان هایی را درست کرد که دقیقا مقدار هات داگ ها بودند. بعدها دیگر مهاجران آلمانی هم برای سرو هات داگ از همین نان ها استفاده کردند و اینطوری این نان ها کم کم در فرهنگ آمریکایی هم جا افتادند.

چرا هات داگ ؟

در این که اولین بار واژه هات داگ چجوری اختراع شد داستان های زیادی وجود دارد؛ یکی از این داستان ها از این قرار است که در سال 1901 عده ای از دستفروشان خیابانی مشغول فروش سوسیس داشهوند بودند و مشتری ها را ترغیب به خرید می کردند در همین لحظه یک کارتونیست روزنامه در حال رد شدن بود و خیلی سریع کارتون این فروشنده ها را رسم کرد اما از آنجایی که تلفظ صحیح داشهوند را نمی دانست به جای آن از واژه هات داگ استفاده کرد. هر چند که به عقیده خیلی ها از دهه 1800 واژه داگ به معنی سوسیس شده بود.

منبع: hot-dog.org

منبع: الی گشت

به "تاریخچه جالب هات داگ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه جالب هات داگ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید