باید به جای جایگزینی لنج ها بتوان نوسازی و ساماندهی کرد

به گزارش وبلاگ املاکیا، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، باید به جای جایگزینی لنج ها بتوان نوسازی و ساماندهی کرد.

باید به جای جایگزینی لنج ها بتوان نوسازی و ساماندهی کرد

حسین عباس نژاد، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره مصوبه جایگزینی شناورهای سنتی با فلزی و نگرانی هایی که برای از بین رفتن میراث ناملموس لنج سازی پس از تصویب آن در دولت بوجود آمد، اعلام کرد: دستورالعمل به این معنا نیست که ما بخواهیم لنج و سنت لنج سازی را از بین ببریم. این موضوع در دستورالعمل نیامده است. برعکس دستورالعمل های نیز داریم که باعث رونق گردشگری بومی و دریایی نیز می گردد.

وی گفت: ما با طیفی از شناورها روبرو هستیم که ساختار قدیمی دارند اما از آنها به شکل امروزی استفاده می گردد یعنی روی آنها موتور و تجهیزات گذاشته اند و بخشی از حمل بار را در سواحل و بنادر به عهده دارند و هر چند زیاد نیست اما انجام می گردد از طرفی شرایط اقتصادی و اجتماعی را در جنوب داریم که نشان می دهد این شناورها وابسته به این تجارت هستند. عواملی این وسط پیش می آید که شرایط را سخت می نماید. به عنوان مثال ویروس کرونا شیوع پیدا می نماید. یک طرف ما هستیم و یک طرف مقصد هست. مقصد مقرراتی را ایجاد می نماید که شناورها نتوانند به آن طرف بروند یا بار ببرند مثلاً ممکن است هزینه های حمل را زیاد نمایند به هر حال آنقدر شرایط سخت می گردد که تجارت امروزی با شناور سنتی مختل می گردد.

وی گفت: این اختلال موجب می گردد تجمعی از مسائل بوجود بیاید از جمله حوادثی که می تواند منجر به آتش سوزی یا غرق شدن لنج ها گردد و همان اجتماعی که از این لنج ها ارتزاق می نمایند، با مسائل معیشتی رو به رو شوند. از طرفی ما با یک فرهنگ و سنت عشیره ای و بومی روبرو هستیم که وابستگی اقتصادی به آن دارند. جمع کردن همه این مسائل کار سختی است.

عباس نژاد اعلام کرد: با توجه به سیاست هایی که دولت سیزدهم دارد شاید با تغییراتی در مصوبه روبرو شویم و به جای جایگزینی لنج ها بتوان نوسازی یا ساماندهی کرد. در همان مدل قبلی هم فرض بر این نبود که فرهنگ از بین برود ما گفتیم آن مدل را ببریم به سمت همان مدل استفاده سنتی و بومی و شرایطی که بتوان از آنها استفاده کرد و برای کار اقتصادی و تجارت از شناورهای فلزی استفاده گردد. ولی همین هم کار سختی است. چون باید آموزش داده گردد و فرهنگ را ترویج دهید. آن طرف حق دارد که می گوید اجدادم از این مدل استفاده نموده و من نمی توانم، چون دانش آن و شرایط اقتصادی هم ندارم. ولی در هر حالت معنایش این نیست که شناور سنتی از بین برود.

عباس نژاد گفت: اگر در جایی از کلمه امحا استفاده شده تنها به این معنی نیست که کلا از بین برود بلکه ممکن است شناور چوبی، دیگر نیازی به دریانوردی نداشته باشد و به عنوان رستوران ساحلی در خشکی مورد استفاده قرار گیرد.

این مقام مسئول اعلام کرد: امحا به این معنی است که این شناور به عنوان شناور استانداردی که فعالیت دریانوردی برای کار تجاری انجام بدهد دیگر ندارد. امحا می تواند به معنی از بین رفتن هم باشد. نمی توان نزدیک به 5 هزار شناور چوبی را نگه داشت، چون فرسوده شده اند یا اینکه از نظر اقتصادی دیگر به صرفه نیست و نمی تواند تجارت کند. دریانورد مجبور است شناور بزرگتری در اختیار داشته باشد. این شناورها را میتوان در خشکی استفاده کرد. این هم یک مدل امحاست.

وی اضافه کرد: در آن مصوبه بندی وجود دارد که تعیین شده ما و وزارت میراث فرهنگی دستورالعملی را در حوزه تغییر کاربری بنویسیم. اینجا وزارت میراث فرهنگی اعلام می نماید که چطور کارگاه های لنج سازی به عنوان جاذبه های توریستی مدیریت شوند.

منبع: همگردی

به "باید به جای جایگزینی لنج ها بتوان نوسازی و ساماندهی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید به جای جایگزینی لنج ها بتوان نوسازی و ساماندهی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید