آشنایی با مبدل حرارتی صفحه ای

به گزارش وبلاگ املاکیا، همانطور که می دانید یکی از مهمترترین و کاربردی ترین انواع مبدل در صنایع مختلف مبدل حرارتی صفحه ای (Plate & Frame) می باشد.

آشنایی با مبدل حرارتی صفحه ای

به گزارش وبلاگ املاکیا، بنابراعلام مهتاب گستر، اگر با این نوع از مبدل ها آشنایی کافی ندارید یا می خواهید قبل از خرید یک مبدل حرارتی مناسب اطلاعات بیشتری در مورد آن بدست آورید و با عملکرد و مزایای مبدل حرارتی صفحه ای آشنا شوید، از شما می خواهیم این متن را تا انتها و با دقت مطالعه نمایید.

آنچه در ادامه خواهید خواند:

تعریف مبدل حرارتی صفحه ای (Plate heat exchanger)

انواع مبدل حرارتی صفحه ای

اجزایی تشکیل دهنده مبدل حرارتی

علت انتخاب ومزایای مبدل حرارتی صفحه ای چیست؟

قیمت مبدل حرارتی صفحه ای

برندهای معروف مبدل حرارتی

تعریف مبدل حرارتی صفحه ای (Plate heat exchanger):

مبدل حرارتی صفحه ای همانگونه که از نامش تعیین است از تعدادی صفحات فلزی نازک که کانال های جریان را تشکیل می دهد، ساخته می شوند. جریان های سیال، توسط صفحات مسطح که یا به صورت صاف و یا موجدار هستند، از هم جدا می شوند. این مبدل ها برای انتقال گرما بین گاز، مایع یا جریان های دو فاز، استفاده می شوند.

مبدل حرارتی صفحه شامل مدل های زیر می باشند:

الف- مبدل صفحه ای واشردار (Gasketed-plat)

ب - مبدل صفحه ای حلزونی (Spiral plat)

ج - مبدل حرارتی لاملا (Lamella)

از این سه مدل مبدل که در بالا نام برده شده نوع اول یعنی مبدل حرارتی صفحه ای واشر دار بیشتر مورد استفاده و استقبال قرار گرفته است. مبدل های واشر دار شامل تعدادی از صفحات نازک با سطح چین دار یا موج دار می باشند که توسط دستگاه پرس و قالب های خاص آماده می شوند.

صفحات بصورت یک در میان سیال سرد و گرم را از خود عبور می دهند. این صفحات به نحوی چیده شده اند که سیال سرد و گرم هیچ ارتباط مستقیمی با هم ندارند.

جنس و شکل قرارگیری واشرها باعث می شود صفحات بطور کامل در کنار هم آبند شوند و هیچ گونه نشتی به بیرون صورت نگیرد، در ضمنً نوع طراحی شیارها و واشرها موجب هدایت سیال گرم و سرد در خلاف جهت یکدیگر می شود و همین امر باعث تبدل حرارتی بالای می شود.

مبدل های صفحه ای حلزونی با پیچاندن دو صفحه موازی به شکل یک حلزونی با یک میله اصلی و جوش دادن لبه های صفحات مجاور به صورتی که یک کانال را تشکیل دهند شکل می گیرد.

موارد استفاده از این نوع مبدل حرارتی در مایعات لزج و داراری ذرات جامد معلق و سیال های لجن آلود و جریان های دوفازی جامد و مایع می باشد.

مبدل حرارتی لاملا (ریمن) از تعدادی کانال ساخته می شود که از جوشکاری تعدادی صفحه فلزی نازک بوجود می آیند این صفحات بصورت موازی و یا به شکل لاملا (لوله های تخت یا کانال های مستطیلی شکل) می باشند که به صورت طولی دریک پوسته متمرکز در کنار هم قرار می گیرند.

اجزایی تشکیل دهنده مبدل حرارتی صفحه ای:

1- مهم ترین قسمت مبدل حرارتی صفحات نازک فلزی می باشند که بصورت شیار دار پرس می شوند و نقش اصلی در انتقال حرارت را به عهده دارند. تعداد، ضخامت و ابعاد این صفحات با توجه به خصوصیات سیال گرم و سرد و دمای کاری متغیر می باشد. جنس این صفحات بطور معمول از استنلس استیل می باشد.

2- در مبدل های حرارتی واشر دار یکی دیگر از قسمتهای مهم واشرهای لاستیکی(گسکت) می باشند که وظیفه آبندی کانال ها و هدایت سیال را به درون شیارهای مبدل به عهده دارند. این واشرها دارای جنس های متفاوتی می باشند از جمله NBR, EPDM, HNBR, Viton,… که با توجه به نوع سیال و فشار و دمای کاری انتخاب می شوند.

3- استراکچر اصلی مبدل که شامل فریم متحرک و فریم تابت، پایه نگهدارنده، میله راهنما و پیچ های فشاری می باشد که بدنه اصلی را مبدل را تشکیل می دهند.

4- لوله های ورودی و خروجی مبدل حرارتی که وظیفه هدایت آب گرم و سرد را به درون صفحات مبدل به عهده دارند که از طریق کانکشن مناسب به پایپینگ وصل می شوند.

مزایای ومواردی که شما را مجاب می کند از مبدل حرارتی صفحه ای استفاده نمایید؟

1-شکل جریان سیال در این مبدل ها به گونه ای است که می توان با یک سرعت کم، اغتشاش زیادی در جریان به وجود آورد وهمین موضوع باعث تبادل حرارت بالاتری می شود.

به دلیل آشفتگی جریان و قطر هیدرولیکی کوچک، ضریب انتقال گرما برای هر دو سیال بزرگتر می شود.

2-میزان رسوب گیری مبدل حرارتی صفحه ای، بسیار کمتر از سایر مبدل هاست وهمین موضوع تامین و نگهداری این نوع مبدل را آسان تر و عمر مفید آن را افزایش می دهد.

3-یک مزیت اصلی مبدل حرارتی صفحه ای واشر دار قابلیت باز و بسته شدن صفحات، تمیز کردن و در صورت نیاز افزایش ظرفیت مبدل می باشد.

4-ارتعاش، لرزش و سر و صدا در این مبدل ها به نسبت مبدل های پوسته لوله خیلی کمتر است.

5-وزن کمتر و اشغال فضای کم از دیگر مزایای این نوع مبدل می باشد.

قیمت مبدل حرارتی صفحه ای:

قیمت مبدل حرارتی صفحه ای با توجه به پارامترهای اصلی تعیین می شود که شامل ظرفیت، برند دستگاه، ابعاد و نوع متریال بکار رفته در ساخت این دستگاه می باشد. بطور معمول قیمت یک مبدل حرارتی در سایز کوچک (500لیتری) در حدود 1.800.000تومان می باشد.

برندهای داخلی و خارجی مبدل حرارتی صفحه ای:

هپاکو، دانفوس، کائوری، پاراکس، مهتاب گستر، طاها قالب، ثنا مبدل توس، ناب زیست و....

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آشنایی با مبدل حرارتی صفحه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مبدل حرارتی صفحه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید