مشخصات سامانه موشکی سوم خرداد قاتل هواپیمای گلوبال هاوک آمریکایی

به گزارش وبلاگ املاکیا، سامانه موشکی سوم خرداد که توانست پهپاد غول پیکر آمریکایی ها را با عنوان گلوبال هاوک پس از ورود غیرقانونی به مرز هوایی کشورمان مورد هدف قرار دهد و منهدم سازد، دارای ویژگی های منحصر به فردی است.

مشخصات سامانه موشکی سوم خرداد قاتل هواپیمای گلوبال هاوک آمریکایی

به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری وبلاگ املاکیا، سامانه موشکی سوم خرداد، سامانه ای است که توانست پهپاد غول پیکر آمریکایی ها را با عنوان گلوبال هاوک پس از ورود غیرقانونی به مرز هوایی کشورمان در بامداد 30 خرداد 98 در استان هرمزگان که گران قیمت ترین هواپیمای بدون سرنشین جهان هم لقب گرفته، مورد هدف قرار دهد و منهدم سازد.

سامانه پدافند موشکی سوم خرداد با قابلیت تحرک پذیری بالا در سال 1393 تولید شده است. این سامانه مجهز به موشک های میان بُرد و ارتفاع متوسط بوده که می تواند در ارتفاع 27 کیلومتری با اهداف مشخص درگیر شود.

بُرد درگیری سامانه سوم خرداد با اهداف موردنظر حدود 75 کیلومتر است که در کنار این قابلیت، توانایی درگیری با چهار هدف را به طور همزمان داراست.

مقابله با هواپیماهای تاکتیکی و استراتژیک، انواع بالگرد، موشک کروز و پهپاد ازجمله مأموریت های این سامانه است و باید شرایط کار در جنگ الکترونیک را به این سامانه پدافندی اضافه نمود.

برای اینکه قدری بیشتر با این سامانه آشنا شویم، ابتدا بهتر است که ساختار هر گردان یا سامانه سوم خرداد را بشناسیم. هر گردان از سامانه موشکی سوم خرداد از چهار آتش بار، یک رادار هشدار اولیه به نام بشیر و یک پست فرماندهی تشکیل شده است.

رادار سه بعدی بشیر

همچنین هر آتش بار از سامانه موشکی سوم خرداد، از دو پرتاب گر سه موشکی تحرک پذیر، تشکیل شده که روی خودروی یکی از پرتاب گرها، رادار ردگیری نصب شده است؛ به این معنا که هر آتش بار می تواند به طور مستقل با هدف درگیر شود.

یک آتش بار سامانه موشکی سوم خرداد (متشکل از دو خودروی حامل 6 موشک)

نحوه شلیک از سامانه موشکی سوم خرداد هم این گونه است که این سامانه می تواند از موشک های اصلی (سه موشک اول) و یا ذخیره خود (سه موشکی که روی خودروی دوم نصب است) برای زدن هدف استفاده کند. این یعنی، هر سامانه موشکی سوم خرداد، 6 موشک دارد، نه سه موشک.

بهتر است بدانیم که در سامانه موشکی سوم خرداد، پرتاب گر اصلی با پرتاب گر ذخیره یا کمکی مرتبط است و شلیک کننده می تواند تصمیم بگیرد که با کدام پرتاب گر، هدف را مورد اصابت قرار دهد.

اینکه گفته شده، سامانه موشکی سوم خرداد در آنِ واحد می تواند با چهار هدف درگیر شود، معنایش این است که هر آتش بار یا سامانه می تواند چهار موشک در آنِ واحد به سوی چهار هدف مختلف شلیک کند؛ یعنی سه موشک از آتش بار اصلی و یک موشک از آتش بار ذخیره و یا کمکی.

انتهای پیام/4079/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "مشخصات سامانه موشکی سوم خرداد قاتل هواپیمای گلوبال هاوک آمریکایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخصات سامانه موشکی سوم خرداد قاتل هواپیمای گلوبال هاوک آمریکایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید