مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد تهران؛ جاذبه ای دیدنی در پایتخت

به گزارش وبلاگ املاکیا، مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد تهران در مساحتی بالغ بر 68 هکتار از سال 1384 کارش را شروع کرد و در حال حاضر، یکی از پر گردشگرترین جاذبه های گردشگری تهران است. مجموعه ای با باغ کتاب، باغ موزه دفاع مقدس، پارک و بوستان های متفاوت و جذاب و پل هایی با طراحی های بی نظیر که قصد داریم تا به شرح مختصری درباره هر بخش بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با بخش های مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد تهران ما را همراهی فرمایید.

مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد تهران؛ جاذبه ای دیدنی در پایتخت

بوستان بنادر

از بخش ورودی غربی پل طبیعت می توانید وارد این بوستان شوید که همسایه ساختمان بنادر و کشتیرانی است. البته، اگر در پارک آب و آتش قرار دارید، باید به طرف پارک طالقانی در بخش شرقی بروید. فانوس دریایی بوستان بنادر از دور شما را فرا می خواند و نشانی یکی از جاذبه های گردشگری شهر تهران را از فاصله ای دور به شما می دهد. با ورود به این بوستان 24 هزار متری، وارد فضایی می شوید که انگار در سواحل جنوبی ایران و در کنار مردم جنوب سر می کنید.

علاوه بر ساختمان بنادر و کشتیرانی که به شکل کشتی است، کشتی بادبانی دیگری هم وجود دارد که با نام فود کورت جزیره نامیده می گردد. جهتهای خاص درشکه، راپل، دوچرخه سواری و پیاده روی از دیگر بخشهای منطقه هستند. مجسمه بی نظیر لاکپشت دریایی در کنار آلاچیق و سایه بان ها، فضایی کاملا بندری را به گردشگران القا می نماید. کبوترخانه زیبای این منطقه هم با نیت دوستی انسان و حیوان بنا گشت.

باغ کتاب و باغ علم

این باغ 110 هزار متری که 65 هزار متر فضای نمایشگاهی دارد، دقیقا همان مکانی است که همه عاشقان کتاب در رویای آن روزگار می گذرانند؛ باغی عظیم و بی نظیر که عطر کاغذ و کلمه همه فضای آن را پر نموده است. باغ علم که در دل این مجموعه بی نظیر واقع شده است، با به نمایش گذاشتن اتفاق های علمی به زبان ساده، یکی دیگر از بخش های مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد تهران است. این باغ با باغ موزه دفاع مقدس، فرهنگستان علوم و زبان و ادب فارسی و باغ هنر همجوار هست. 20 هزار متر فضای پشت بام این باغ فرهنگی به سینمای تابستانی 500 نفره و کافه اختصاص دارد.

اگر می خواهید با مترو به باغ کتاب بروید، باید در ایستگاه شهید حقانی از قطار پیاده شده و با یک پیاده روی 10 دقیقه ای، قدم در باغ کتاب بگذارید. اما، با وسیله نقلیه شخصی دو راه پیش رو دارید: می توانید از اتوبان شهید همت، جهت شرق به غرب وارد انتهای اتوبان شهید حقانی شده و سپس، از انتهای موزه دفاع مقدس به باغ کتاب بروید یا از میدان ونک داخل عظیمراه شهید حقانی در جهت غرب به شرق شوید و از انتهای کتابخانه ملی به باغ کتاب بروید.

بیشتر بخوانیدباغ کتاب تهران | باغی سرسبز با کتاب های فراوان

پل طبیعت

امروزه می توان پل طبیعت را بخصوص با نورپردازی های بی نظیر شبانه اش، نمادی از شهر تهران دانست؛ پلی عجیب و پیچیده که بوستان های آب و آتش و طالقانی را در دو سوی عظیمراه شهید مدرس به هم پیوند می دهد. سطح وسیع پل طبیعت امکان قدم زدن، تماشای فضای شهر و استراحت را به گردشگران می دهد. 20 هزار تن فولاد در این پل 40 متری به کار رفت. کفپوش این پل با ظاهری چوبی، از جنس چوب نیست و برای ساخت این درخت فولادی، حتی یک درخت هم قطع نشد. ساخت این مورد از بخش های مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد تهران در سال 89 شروع و در سال 93 به انتها رسید.

برای رسیدن بر فراز این پل، باید از عظیمراه شهید حقانی غرب داخل انتهای ایستگاه مترو شوید و وسیله نقلیه شخصی خود را در پارکینگ آن پارک کنید یا از خیابان ماندلا به طرف شمال رفته و بلافاصله بعد از خروجی شهید همت، توقف کنید. از این جهت باید وارد پارک آب و آتش شوید و به پل طبیعت بروید. البته، مترو در روزهای شلوغ گزینه مناسب تری است. با پیاده شدن در ایستگاه شهید حقانی به طرف پارک طالقانی رفته و با پیاده روی خود را به پل طبیعت برسانید.

بیشتر بخوانیدپل طبیعت | زیباترین و جالب ترین پل مدرن تهران

بوستان آب و آتش

این بوستان با ایده دریافت از داستان نمرود و آتشی که با ورود حضرت ابراهیم (ع) تبدیل به گلستان شد، در سال 88 افتتاح گشت. چهار برج 10 متری که با غروب آفتاب هر نیم ساعت یک بار شعله ای از آتش را به آسمان می فرستند، در کنار رقصی از آب که در جوار آنها واقع شده است، فضایی دیدنی را برای گردشگران می سازد. 5 کتیبه فولادی با رنگ آمیزی های زیبا داستان آتش و گلستان حضرت ابراهیم (ع) را به تصویر کشیده اند.

بی مثال ترین اسکیت پارک خاورمیانه و بخش مخصوص دوچرخه سواری و پیاده روی در کنار سالن سینما، از دیگر بخشهای آن هستند. اگر با مترو به این بوستان می روید، باید 15 دقیقه راه رفتن از ایستگاه شهید حقانی را تحمل کنید یا سوار تاکسی های میدان ونک شوید. برای رسیدن به بوستان آب و آتش با وسیله نقیله شخصی باید در نظر داشته باشید که ورودی اصلی در شمال بوستان و در اتوبان شهید حقانی است.

بیشتر بخوانیدپارک آب و آتش | تعامل میان دو عنصر اصلی در یک پارک

بوستان نوروز

این بوستان از نوروز تحت نام یکی از برجستگی های مشترک اعضا استفاده نموده و با توجه به باستانی بودن این جشن در کشورهای اطراف دریای خزر، دریاچه بوستان به شکل همین دریاچه بنا گشت. 15 هزار و 500 متر مساحت بوستان نوروز بوده که 3 هزار و 500 متر آن در شمال دریاچه و 12 هزار متر مربع آن در جنوب دریاچه است. جهتهای پیاده روی و دوچرخه سواری و باغی زیبا از گل های رنگارنگ از دیگر قسمتهای متنوعش بشمار می آیند.

باغ هنر و دریاچه هنر

اگر در ایستگاه شهید حقانی از مترو پیاده شوید، می توانید سوار شاتل های برقی شده و با پیاده روی اندک خود را باغ هنر و دریاچه هنر برسانید. ولی، اگر وسیله نقلیه شخصی دارید، باید خود را به عظیمراه شرق به غرب شهید همت رسانده و وارد شهید حقانی غرب به شرق شوید. سپس، می توانید بعد از خروجی شهید مدرس وارد بلوار کتابخانه ملی شده و به دیدن 3 و 2 دهم هکتار باغ هنر یا دریاچه 2 هزار و 500 متر مربعی دریاچه هنر بروید. این باغ و دریاچه محلی هستند برای اجراهای هنری که معمولا بر روی اسکله دریاچه رخ می دهند.

خانه های شعر، معماری و موسیقی در کنار طبقه زیرین اسکله که محل نمایش آثار پیشکسوتان حوزه هنرهای تجسمی بوده، این جاذبه گردشگری را به قلب تپنده رویدادهای هنری تهران بدل نموده است. این باغ که بین باغ کتاب و باغ موزه دفاع مقدس بوده، در 27 مرداد 98 افتتاح گشت.

گنبد مینا

در گنبد مینا که معماری آن از خورشید الهام گرفته شده، به زبان ساده و تصاویر و فیلم های 180 درجه ای، نجوم، ستارگان، اجرام آسمانی و در کل کیهان شناسی آموزش داده می شوند. از دیگر جاذبه های گردشگری این بخش، آسمان نما (پلانتاریوم) بوده که در این تالار می توانید نمایی از پدیده های آسمانی، سیارات و ستاره ها را ببینید. نصب پروژکتورهای جداگانه ای در مرکز این گنبد به عنوان خورشید، ستاره ها، سیاره ها و ماه و گردش آنها با موتوری بسیار دقیق، فضایی بی نظیر را برای عاشقان نجوم فراهم نموده است.

بیشتر بخوانیدگنبد مینای تهران | از تماشای کهکشان و ستارگان لذت ببرید

پل ابریشم

در روزگار باستان، جاده ابریشم محل ارتباطی کاروانهای بین دو قاره آسیا و آفریقا بود و حالا، پل ابریشم با ارتفاع 200 متر، محل ارتباط بین دو بوستان آب و آتش و بوستان نوروز است. این سازه فلزی که نمایی شبیه به چوب دارد، منظره ای از ترافیک ماشین های اتوبان شهید همت، برج میلاد و ساختمان های فراوان اطراف را به نمایش می گذارد. این پل، دو ضلع شمال و جنوب اتوبان شهید همت را به هم متصل نموده و گنبد مینا در خروجی این پل واقع شده است.

بیشتر بخوانیدبرج میلاد | نمادی زیبا از شهری مدرن !

باغ موزه دفاع مقدس

ساختمان باغ موزه دفاع مقدس با الهام دریافت از استتار وسایل جنگی ساخته شد. شاید نامگذاری هوشمندانه تالارهای این باغ موزه، یکی دیگر از ارکان جذابیت این محل دیدنی باشد. تالار آرامش بدلیل آرامش قبل از طوفان حمله های جنگی در اتاق فرماندهان، تالار یادبود برای احترام به ایثارگران جنگ همراه با اسامی تمام شهدا، تالار حیرت با تصاویری بی نظیر از عکس مردم حیرت زده از شروع جنگ در کنار تالارهای تامل و تفکر، شهادت و پیروزی از بی مثالهاست. در تالار آستانه، دو سالن ریشه ها و آستانه قرار داشته که در سالن آستانه مبارزات مردم با رژیم پهلوی به نمایش درآمده اند.

بوستان طالقانی

این بوستان محلی بود برای تمرین های ورزشکاران حرفه ای در روزگار نه چندان دور و مکانی برای پیاده روی و ورزش های همگانی در حال حاضر. راه چوبی میان این بوستان در شکل حلزونی، بی نظم و پوشش انبوه گیاهی و بلوط های ایتالیایی از جذابیت های گردشگری این منطقه بحساب می آید. برکه های ماهی، حوضچه های متعدد، نهرهای زلال و آلاچیق های سنتی حسی همانند یک طبیعتگردی در جنگل های شمال را تداعی می نمایند. پوشش انبوه گیاهی این منطقه باعث شده که حتی در تابستان های داغ این بخش از عباس آباد تهران دلپذیر باشد.

برج پرچم

عظیمترین پرچم سه رنگ ایران بر فراز برجی بلند در عباس آباد نصب شده است. البته و به حتم، توصیف عظمت این برج در کلمات نمی گنجد اما، برای شناخت بیشتر شاید ذکر این نکته ضروری باشد که پرچم نصب شده بر فراز این برج، دارای 42 متر طول و 24 متر عرض است که می تواند مساحتی بالغ بر 1000 متر مربع را بپوشاند. در این مجتمع، همایش و مراسم های فراوانی برگزار می شوند و برج پرچم استفاده های مخابراتی نیز دارد. پرچم سه رنگ کشور ایران زمانیکه در اثر وزش باد به اهتزاز در می آید، تبدیل به یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری عباس آباد تهران می گردد. ساخت این برج در زمستان سال 90 شروع شد و تا تابستان 91 طول کشید.

در ادامه بخوانیدمعرفی دیدنی های تهران | تهران همواره بیدارمنبع: همگردی

به "مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد تهران؛ جاذبه ای دیدنی در پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد تهران؛ جاذبه ای دیدنی در پایتخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید