قانون حمایت از معلولان در دستور کار آموزش وپرورش
به گزارش وبلاگ املاکیا، تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی در چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور از مناسب سازی هزار عنوان کتاب، 36 رشته مهارتی، 42 رشته فنی و حرفه ای و 80 رشته کاردانش اطلاع داد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، سید جواد حسینی در چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور که با حضور وزیر آموزش وپرورش و همچنین نمایندگانی از وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت علوم، صداوسیما، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و جمعی از معاونان وزیر آموزش وپرورش که به وسیله ویدئو کنفرانس در جلسه حضور داشتند و در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار گردید، اظهار کرد: قانون حمایت از افراد دارای معلولیت را در آموزش وپرورش در دستور کارداریم.
وی اضافه نمود: 152 هزار دانش آموز تحت پوشش سازمان آموزش وپرورش استثنایی قرار دارند. 70 هزار نفر در مدارس عادی، 21 هزار دانش آموز در850 مدارس پذیرا، 34 مدرسه شبانه روزی، 48 مدرسه ویژه اوتیسم 23 مدرسه ویژه نابینایان، 26 مدرسه خاص دانش آموزان ناشنوا و 100 مدرسه ویژه دانش آموزان دارای مشکل حرکتی داریم.
حسینی از فعالیت 1600 مدرسه استثنایی در سطح کشور اطلاع داد و توضیح داد: پوشش تحصیلی دانش آموزان با نیازهای ویژه 18 برابر و آمار دانش آموزان تلفیقی نیز 82 برابر شده است، اعتبارات این بخش نیز 8 برابر شده است.
وی ادامه داد: در مواردی مانند؛ برنامه و هدف، نظام آموزشی، ارزشیابی، قوانین و مقررات، محتوا، هزینه، مکان و ماهیت کار ، آموزش وپرورش استثنایی با عادی متفاوت است.
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی اعلام نمود: تألیف و مناسب سازی محتوای درسی، مناسب سازی تجهیزات، مناسب سازی فضا، مناسب سازی دانش آموزان عادی در مدارس پذیرا، مناسب سازی منابع انسانی و مناسب سازی فضای مجازی و آموزش از راه دور ازجمله اقداماتی است که در راستای مناسب سازی، دسترسی و تردد و تحرک افراد دارای معلولیت انجام گرفته است.
وی اضافه نمود: مناسب سازی 1000 عنوان کتاب، مناسب سازی 36 رشته مهارتی دوره متوسطه، 42 رشته فنی و حرفه ای، 80 رشته کاردانش و جمعاً 158 رشته در توسعه فنی و حرفه ای از اقدامات اجرا شده در زمینه مناسب سازی محتواهاست.
حسینی از مناسب سازی برای گروه های؛ کم توان ذهنی، آسیب بینایی، آسیب شنوایی و جسمی- حرکتی در راستای مناسب سازی تجهیزات اطلاع داد و مطرح کرد: در این خصوص نهضت مشارکتی توان افزایی را ایجاد کردیم که به 105 قلم شامل 72 هزار مورد وسایل موردنیاز آموزشی و توان بخشی نیاز دارد بنابراین اقداماتی در این زمینه اجرا شده است.
وی از مناسب سازی 64 مدرسه تا خاتمه سال 99 اطلاع داد و خاطرنشان کرد: اجرای طرح خشت تا بهشت با هدف گذاری 210 مدرسه، افتتاح 58 مدرسه، کلنگ زنی 31 مدرسه و 14 مدرسه اتیسم و مجموعاً 103 مدرسه ازجمله اقدامات مناسب سازی در این سازمان است.
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی از ساخت 31 سالن ورزشی ویژه دانش آموزان استثنایی در استان ها اطلاع داد و اضافه نمود: 13 سالن ورزشی در حال ساخت است و 15 استان نیز فاقد سالن ورزشی ویژه دانش آموزان استثنایی است.
وی اظهار کرد: راه اندازی 3 مرکز تشخیص آموزش و توان بخشی، راه اندازی 1 پارک تحرک و جهت یابی ویژه نابینایان و ساخت 2 واحد اتاق چند حسی ازجمله اقدامات مناسب سازی نوآورانه است.
حسینی از ایجاد رمپ و بالابر برقی در درون سازمان جهت تردد معلولین اطلاع داد و اضافه نمود: راه اندازی 23 اتاق بازی و 2 اتاق چند حسی از دیگر اقدامات در این زمینه است.
وی به مناسب سازی دانش آموزان عادی در مدارس پذیرا، تألیف کتاب راهنمای فرزند پروری و فراوری احکام دین اشاره و مطرح کرد: تدوین 15 لوح فشرده در جهت زندگی همراه با فرزند، تألیف 4 کتاب مداخله به هنگام، مناسب سازی معلمان استثنایی و پذیرا و مناسب سازی منابع انسانی جامعه با همکاری صداوسیما و تهیه 12 کلیپ اینفوگرافی با همکاری صداوسیما در زمینه آگاهی بخشی ازجمله اقدامات اتمام شده است.
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی، راه اندازی نهضت زبان اشاره، نهضت خط بریل و آموزش معلمان مبتنی بر مهارت های چندگانه را ازجمله اقدامات مناسب سازی برشمرد و اظهار کرد: در شرایط کرونایی؛ مناسب سازی فضای مجازی و آموزش از راه دور، ایجاد 7 پایگاه مجازی آموزش در استان، فراوری 55 فیلم، همکاری با شبکه آموزش و مدرسه تلویزیونی، اختصاص یک روز تدریس در شبکه آموزش به دانش آموزان استثنایی و تجهیز شبکه شاد به برنامه گویا ساز ازجمله اقدامات مناسب سازی اجرا شده در دوره کرونا است. از مجموعه 25 بسته تحولی سند تحول سه بسته به حوزه دانش آموزان استثنایی مربوط می گردد.
حسینی اضافه نمود: انتظار می رود ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی در زمینه های؛ نهضت توان افزایی، مناسب سازی معابر منتهی به مدارس، یاری به سرویس ایاب و ذهاب، یاری به تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولین، مهارت آموزشی و اشتغال، مداخلات بهنگام و همکاری با وزارت بهداشت ، یاری به کیفیت بخشی و تغییر نگرش در مورد طرح تلفیقی- فراگیر و ... همکاری کند.
منبع: خبرگزاری پانا