رویا نژاد شجاعی: سینما همواره یک گام از سینماگر جلوتر است
به گزارش وبلاگ املاکیا، تهران (پانا) - کارگردان فیلم دندان اسب معتقد است، سینما هیچ غایتی ندارد؛ سینماگر هر چه بیشتر از آن بداند متوجه آن می گردد که چقدر نمی داند . فیلمساز به طور مداوم در حال کشف کردن است و این یک حقیقت محض است که سینما همواره ازسینماگران جلوتر است و هر وقت فکر می نماید به غایت رسیده ، برگ دیگری را برای او رو می گردد.
یکی از مباحثی که در سینمای کوتاه در سینمای ایران دیده می گردد، حضور پررنگ فیلمسازان جوان و پرشور در این عرصه است که به واقع سرمایه ای بزرگ برای این نوع از سینما به حساب می آیند و در صورتی که دیده و مورد حمایت واقع شوند، قطعاً در راستا اصلی سینما هم قرار می گیرند و آثار باکیفیتی را خلق می نمایند. رویا نژادشجاعی، فیلمساز جوان اهوازی است که به تازگی هم فیلم کوتاه دندان اسب را ساخته است و آماده نمایش دارد. این فیلم در اولین حضور دنیای اش در بخش مسابقه بیست و یکمین دوره جشنواره بین المللی Nickel کانادا به رقابت می پردازد.
نژادشجاعی درباره جایگاه فیلم کوتاه در سینمای ایران و سینمای دنیا به پانا گفت: خوشبختانه فیلم کوتاه در سال های اخیر در سینمای ایران جایگاه بهتری پیدا نموده است و مخاطبان خاص خودش را دارد، از طرف دیگر کوشش فیلمسازان در زمینه فیلم کوتاه منجر به پیشرفت های چشمگیری در بخش های مختلف از جمله فیلمنامه، کارگردانی و بازیگردانی شده است و گواه این موضوع موفقیت فیلمسازان ایرانی در جشنواره های معتبر دنیای است.
وی توضیح داد: درخشش فیلمسازهای ایرانی در جشنواره های معتبر بین المللی جایگاه فیلم کوتاه ایران را در سینمای دنیا بالاتر برده است.
دندان اسب در چه شرایطی ساخته شد
نژادشجاعی درباره شرایط ساخت فیلم کوتاه دندان اسب در شرایط محدود کرونا شرح داد: در ابتدا و طبق برنامه ریزی هایی که داشتیم قرار بود، فیلم دندان اسب در زمستان 98 ساخته گردد اما متاسفانه در روزهای آخر پیش فراوری، موضوع کرونا جدی تر شد و همه جا را به تعطیلی کشاند. از طرفی من نگران عوامل فیلم بودم و با خودم فکر می کردم که حتی اگر یک نفر به هنگام ساختن فیلم من به کرونا مبتلا گردد، این فیلم برای همواره تبدیل به یک خاطره تلخ خواهد شد؛ به همین علت دو روز قبل از آغاز فیلمبرداری، تمام برنامه های ضبط را کنسل کردیم و فیلم وارد مرحله فراوری نشد.
وی در ادامه گفت: شیوع کرونا سبب خانه نشین شدن ما شد و این موضوع از لحاظ روحی خیلی من را اذیت کرد و مدام به کار ناتمامم فکر می کردم. حتی یک بار خواب دیدم در حال کارگردانی فیلمم به صورت آنلاین هستم! چند ماه بعد که همگی به درک بهتری از بیماری کرونا رسیدیم، با دستیارم تماس گرفتم و از او خواستم که اگر موافق است دوباره تمرین با بازیگرها را آغاز کنیم. دستیارم موافقت کرد و طی صحبتی که با عوامل داشت متوجه شدیم که همه موافق ادامه کار هستند به جز دو نفر از بازیگران فرعی که به علت شرایط موجود، عذر خواستند و ما دو بازیگر دیگر جایگزین کردیم و در نهایت فیلمبرداری با همه مسائل آغاز شد. لوکیشن فیلمبرداری در اهواز بود و شرایط جوی در تابستان داغ اهواز بر همگان روشن است.
نژادشجاعی اضافه نمود: علاوه بر کرونا، گرما هم خیلی اذیت مان کرد. در سکانس های خارجی چند بار دوربین از شدت گرما خود به خود خاموش می شد. ماسک ها را باید سریع تعویض می شدند و همینطور گریم بازیگرها به علت شدت گرما بعد از هر برداشت کوتاه هم باید روتوش می شد اما با کمک خدا و همراهی گروه خوبم و انجمن سینمای اهواز این روزهای سخت و در عین حال شیرین را پشت سر گذاشتیم و فیلم وارد مرحله تدوین و آماده سازی نهایی شد.
سینما همواره از ما جلوتر است و غایت ندارد
این فیلمساز جوان در پاسخ به اینکه آیا حضور در جشنواره ها داخلی و خارجی، غایت فیلمسازهای کوتاه است، گفت: به نظر من سینما هیچ غایتی ندارد؛ هر چه بیشتر از سینما بدانیم متوجه می شویم که چقدر نمی دانیم. ما به طور مداوم در حال کشف کردن هستیم و این یک حقیقت محض است که سینما همواره از ما جلوتر است و هر وقت فکر می کنیم به غایت رسیده ایم، برگ دیگری را برایمان رو می نماید تا بدانیم سینما و هنر غایتی ندارد. بنابراین طبیعی است که حضور در جشنواره های داخلی و خارجی غایت فیلمسازهای کوتاه نخواهد بود اما فیلمساز می خواهد که فیلمش هم در جشنواره داخلی و هم در جشنواره خارجی دیده گردد. اما در همان حال که در جایگاه سینما فرو رفته است و فیلم خودش را دیدن می نماید، به خودش می گوید این سکانس را می توانستم بهتر بگیرم یا کاش این پلان را در تدوین جابجا می کردم یا این دیالوگ را در فیلمنانه حذف می کردم.
وی تاکید نمود: اینها مواردی است که باعث می گردد به سراغ فیلم بعدی برویم، حتی اگر فیلم قبل مورد توجه جشنواره داخلی یا خارجی قرار گرفته باشد.
اکران های فیلم کوتاه در هنروتجربه مشوق فیلمسازها است
نژادشجاعی درباره پاسخ به اینکه اگر شرایط به گونه ای رقم بخورد که اکران برای سینمای کوتاه هم مساعد گردد، آیا کیفیت فدای کمّیت می گردد یا خیر، شرح داد: همین حالا به لطف سینماهای هنرو تجربه این امکان هر چند محدود فراهم شده است. البته من فکر می کنم اگر انتخاب های درستی از فیلم ها انجام گردد، کیفیت فدای کمیت نخواهد شد و خوشبختانه آنقدر فیلم کوتاه خوب داریم که می توان به آینده خوش بین بود و این اتفاق قطعا رخ خواهد داد.
این فیلمساز جوان در سرانجام اکران های موقتی مثل هنروتجربه را برای سینمای کوتاه بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: وقتی فیلمساز، فیلمش را روی پرده با مخاطبان زیاد ببیند هم تشویق می گردد و هم نقدهای مثبت و منفی به مراتب بیشتری را می گیرد و نقاط ضعف و قوت خود را متوجه می گردد و در نهایت سعی می نماید در ادامه راه فیلم های بهتری بسازد و این منجر به پیشرفت سینمای کوتاه و جذب مخاطبان بیشتری خواهد شد.
رویا نژادشجاعی فیلمساز جوان اهوازی، هنرآموخته انجمن سینمای جوانان ایران است که فیلم کوتاه دندان اسب دومین فیلم داستانی او محسوب می گردد. وی ساخت فیلم های 100 ثانیه ای به سفارش حوزه هنری آبادان و فیلم مستند دری به دریغا را در کارنامه دارد که این فیلم مستند به جشنواره فیلم کوتاه رویش راه یافت و نامزد برترین کارگردانی از ششمین جشنواره سینمای خوزستان هم شد. اولین فیلم کوتاه نژادشجاعی، ریوِرس نام دارد که به جشنواره منطقه ای سینما جوان اروند راه پیدا کرد.
مصاحبه: آزاده فضلی
منبع: خبرگزاری پانا