با این روش ها راستا خود مدیریتی را برای خود آسان سازید

به گزارش وبلاگ املاکیا، خود مدیریتی محرکی قوی برای استقلال فردی، تصمیم گیری های درست، خلاقانه و در شرایط سخت است.

بعضی از رفتارها در فردی که تواناییخود مدیریتی دارند بسیار شاخص است، از جمله این رفتارها می توان به خودآگاهی، خودتنظیمی اهداف، خود انگیختگی، مثبت صحبت کردن، ارتباطات شجاعانه و موثر و توانایی دریافت و ارائه بازخورد است. تبدیل شدن به یک خودمدیر و حفظ مهارت های خود مدیریتی یک فعالیت توسعه ای محسوب می گردد. در این نوشتار راهکارهایی برای کسب مهارت های خودمدیریتی ارائه می گردد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

با این روش ها راستا خود مدیریتی را برای خود آسان سازید

داشتن نگرش فکری مثبت

در روزگار حاضر تقریبا هر روز در حال دریافت اخبار نگران نماینده تر هستیم. اما هنر یک رهبر موثر آن است که توانایی نگرش فکری مثبت برای خنثی کردن اثرات این اخبار را داشته باشد. برای اینکه بتوانید همواره نگرش فکری مثبت خود را قوی نگه داشته می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • در گفت وگوهای خود از زبان مثبت بهره ببرید. گاهی بعضی افراد به طور مستمر از آب و هوا، شرایط شغلی، همسر، همسایگان و هرچیز دیگری گلایه و شکایت می نمایند. مطالعات در این باره نشان از آن دارد که دقیقا چنین افرادی از کیفیت زندگی پایین تری نسبت به دیگران برخوردارند. باید به یاد داشت با جایگزین واژگان مثبت به جای کلمات منفی، مسیری مناسب برای کسب برترین نتایج بوجود آورید.
  • بیشتر وقت خود را با افراد مثبت بگذرانید. این یک واقعیت است که طبیعت ما انسان ها به گونه ای است که به تدریج خلق و خو و رفتارهای مشابه با کسانی که به ما نزدیک هستند، می گیریم. بنابراین بهتر است بیشترین
  • بپذیرید که همه چیز ایده آل و کامل نیست. پذیرش این موضوع می تواند یاری فراوانی به ایجاد نگرش فکری مثبت در شما کند. وقتی این موضوع را قبول می کنیم که بعضی چیزها خارج از کنترل ما هستند، به جای اتلاف انرژی روی احساسات منفی، می توانیم به جنبه های مناسب و مثبت آن متمرکز باشیم.
  • مثبت اندیش باشید. البته مثبت اندیشی یک عادت مهم است. همه چیز از فکر شما شروع می گردد. این عادت پراهمیت می تواند پیروزیت های بزرگی را برای شما به همراه آورد. یکی از برترین تکنیک ها برای دورانداختن یک فکر منفی، جایگزینی آن با یک موضوع مثبت است.

ارزش های فردی خود را معین سازید

برای رهبری پیروز و موثر، احتیاج است ارزش های شخصی خود را معین کنید. برای رهبری که ارزش های فردی شفافی داشته باشد، تصمیم گیری بسیار آسان تر خواهد شد. معین کردن ارزش های فردی موجب پایه گذاری اعتماد، افزایش اعتبار و پذیرش یک رهبر در سطح سازمان و کارکنان خواهد شد.

تمرکز بر زمانحال

اگر برای شما تمرکز کار سختی است، توانایی انجام کارها در زمان معین شده را ندارید، برای شما به یادآوردن جزئیات سخت است، فکر می کنید دیگران شما را درک نمی نمایند؛ همه این موارد نشانه هایی از آن است که شما بر شرایط حال تمرکز ندارید. یکی از مهم ترین مولفه ها برای داشتن یک زندگی سالم و البته توانمندی در خودمدیریتی، آن است که در زمان حال (و نه گذشته و آینده) تمرکز داشته باشید.

مدیریت استرس

ماهیت رهبری سازمانی مواجهه و رویارویی با چالش های پیچیده روزانه را می طلبد. یک رهبر موثر سازمانی باید توانایی اتخاذ تصمیمات سخت را در کوتاه ترین زمان ممکن داشته باشد و این ویژگی می تواند موجب ایجاد استرس شدید و در نتیجه کاهش تدریجی توانایی گردد. بنابراین تسلط و مطلعی از روش هایی برای کاهش استرس روزانه برای یک رهبر موثر یک ضرورت به شمار میرود. اما بعضی اقدامات کوچک زیر امکان دارد به کاهش استرس روزانه یاری کند:

  • یک فیلم کمدی دیدن کنید.
  • زمانی از هفته را در طبیعت بگذرانید.
  • با یک دوست نزدیک تماس بگیرید.
  • پیاده روی روزانه داشته باشید.
  • دفتر خاطرات روزانه داشته باشید.
  • به موسیقی گوش دهید.

برنامه ریزی برای زندگی شخصی خود

یکی از مهم ترین نشانه های مهم در فردی که ویژگی خودمدیریتی دارد، داشتن برنامه زندگی(Life Plan) است. یک رهبر موثر برای زندگی فردی خود در تمامی ابعاد، برنامه ای تنظیم شده دارد و روزانه شرایط پیشرفت آن را رصد می نماید. استفاده از ابزار چرخ زندگی یکی از برترین روش ها برای برنامه ریزی در زندگی شخصی است که در ابعاد مختلف زندگی به شما امکان برنامه ریزی می دهد.

برنامه ویژه برای سلامت خود

سلامت جسمانی و روانی برای فردی که قصد رهبری موثر در سازمان دارد یک الزام است. بنابراین اگر تا به امروز در این زمینه از خود کاهلی نشان داده اید، همین امروز برای سلامت خود برنامه ریزی ویژه کنید. موضوعات مهمی چون شرایط رژیم روزانه غذایی، تحرک و ورزش روزانه، خواب کافی، سلامت فکر و روان از جمله مواردی است که برای آن باید برنامه ریزی جدی صورت گیرد.

از قلم نیاندازید؛ خودمدیریتی یکی از مهارت های مهم برای تبدیل شدن به رهبری موثر و تحول گرا است و نقطه شروعین برای تقویت این مهارت آن است که از شرایط موجود خود مطلع باشید.

منبع: الی گشت

به "با این روش ها راستا خود مدیریتی را برای خود آسان سازید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این روش ها راستا خود مدیریتی را برای خود آسان سازید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید