ایجاد کرسی پژوهشی دریاچه ارومیه، بودجه 14میلیاردی صندوق حمایت از پژوهش

به گزارش وبلاگ املاکیا، دکتر نصرت الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و رئیس بنیاد ملی علم ایران امروز در نشست خبری اضافه نمود: ما یک برنامه راهبردی یا به عبارت بهتر یک نگاه راهبردی به امر پژوهش، فناوری و فعالیت های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران داشتیم که در غالب این برنامه راهبردی و نگاه ملی بتوانیم از ظرفیت های موجود استفاده نموده و توانمندی های داخل کشور را برای انجام پژوهش به شیوه ها و روش های مطالعه شده مورد استفاده قرار دهیم تا به نتایج مطلوب دست یابیم.

ایجاد کرسی پژوهشی دریاچه ارومیه، بودجه 14میلیاردی صندوق حمایت از پژوهش

گسترش ارتباطات بین المللی با دیپلماسی علمی

وی با بیان اینکه ما واحد دیپلماسی علمی را برای گسترش ارتباطات بین المللی ایجاد نموده ایم، اعلام کرد: یاری دریافت و یاری رساندن به توسعه علم جهانی و معرفت هردو مدنظر ما است. اولین کاری که انجام شد نیز مشخص کردن اولویت های تحقیقاتی بود که بدانیم منابع ما برای انجام کدام تحقیقات استفاده گردد و کدام یک کاربردی و راهبردی هستند.

حمایت متوازن از پژوهش در کشور

ضرغام با اشاره به چشم انداز این صندوق گفت: قصد ما این است که بتوانیم از کل پژوهش کشور و پژوهشگران به صورت متوازن حمایت بکنیم. به همین جهت در کوشش هستیم تا از این امکاناتی که نظام فراهم نموده است تمام پژوهشگران ما به تناسب ظرفیت و توانمندی شان بهره بگیرند. بنابراین یکی از یاری هایی که اصحاب رسانه در این عرصه می تواند داشته باشند، اطلاع رسانی است.

وی همچنین گفت: ما بسیار کوشش کردیم تا از نوع حمایت ها، میزان حمایت ها و سیاست های حمایتی مان ایرانی ها در داخل و خارج از کشور آگاه شوند اما همواره ارزیابی ما این بوده که اطلاع رسانی در حد انتظار نبوده است و خیلی از افراد هستند که به لحاظ ظرفیت و توانمندی علمی در سطح بسیار خوبی هستند اما آگاه نیستند. علاوه بر اینکه گاهی ما نشست هایی با وبلاگ املاکیا داریم تصمیم گرفته ایم به دانشگاه های معتبر کشور هم برویم و در میان دانشجوها و اساتید حضور پیدا نموده و اطلاع رسانی کنیم که هم آن ها بتوانند از حمایت های ما بهره بگیرند وهم ما بتوانیم از یاری های آن ها به صورت پژوهشگر و داور و به صورت حضور در کارگروه های تخصصی استفاده کنیم.

حضور 32 هزار پژوهشگر و هیئت علمی در داخل کشور

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به میزان حضور پژوهشگران در داخل کشور اشاره و اعلام کرد: در حال حاضر حدود 32 هزار پژوهشگر و هیات علمی داخل کشور و بخشی در خارج کشور با ما در ارتباط هستند و بنا داریم این رقم را افزایش دهیم. به یقین ظرفیت کشور 2 برابر این رقم است و کوشش ما این است تا این آمار را برسانیم به ظرفیتی که کشور دارد تا همه پژوهشگران بتوانند ازحمایت های صندوق بهره بگیرند. به همین دلیل به دانشگاه های مختلفی رفتیم و بازخورد این حرکت ما بازخورد مناسبی بوده است. در همین مدت کوتاه 17 هزار مورد پژوهشگر و هیات علمی با پر کردن پرسش نامه های مورد نظر اعلام همکاری کردند. ما برای اینکه بتوانیم از ظرفیت های خارج کشور نیز استفاده بکنیم کرسی های پژوهشی و پسا دکتری و گرنت پژوهشی را برای خارج از کشور هم تعریف نموده ایم.

استفاده از منابع اقتصادی در کنار منابع انسانی داخل و خارج کشور

ضرغام اضافه نمود: بنابراین ما تصمیم داریم که ضمن استفاده از منابع انسانی داخل و خارج کشور از منابع اقتصادی نیز بهره ببریم.حتی به دنبال این رفتیم که از بنیادهای فرهنگی هم یاری دریافت کنیم . در کنار این موارد در حال انعقاد کردن قراردادهایی با سازمان های مختلف اعم از دولتی و عمومی و غیردولتی هستیم. شرط ما این است که اولویت های تحقیقاتی سازمان مشخص گردد و منابعی که برای تحقیقات استفاده می گردد بروز و ظهور در رشد توسعه ملی کشور داشته باشد.

وی در مورد قرادادهای منعقد شده توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی گفت: ما با وزارت بهداشت قرارداد بستیم و 70 درصد هزینه را آن ها پرداخت می نمایند یعنی با این قرارداد توان ما هم به لحاظ منابع اقتصادی بالا می رود. هم اکنون در حال انعقاد قراردادی با سازمان محیط زیست هم هستیم و مراحل نهایی را طی می کنیم. همچنین در حال بستن قرارداد با ستاد اجرایی فرمان امام هستیم برای اینکه بتوانیم خدمات پژوهشی ارائه دهیم.

امضای تفاهمنامه با بنیاد علم آلمان

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به امضای تفاهم نامه با بنیاد علم آلمان اشاره نمود و شرح داد: در این خصوص منتظر بودیم تا تغییر نام ما ابلاغ گردد زیرا وقتی صندوق گفته می گردد یک مقدار استنباط بانک و رانت و سود می گردد و این اصطلاح برای آن ها خیلی ملموس نیست. خوشبختانه این فرایند در شورای عالی انقلاب فرهنگی طی شد و باید خدمت رئیس جمهور ارسال گردد. به محض ابلاغ نام بنیاد ملی علم ایران با همه بنیاد های جهان مکاتبه خواهیم کرد.

وی با اشاره به ایجاد مرکز توسعه نوآوری گفت: 90 درصد کار اجرا شده و آیین نامه های مرتبط تدوین شده است. کار مرکز توسعه نوآوری نیز به این صورت است که پژوهشگر که صاحب یافته پژوهشی است در کنار یک شرکت صنعتی و فراوریی با حضور یک مربی کار خود را آغاز کند. این ها می توانند ایده های علمی را به محصول تبدیل نمایند و در فرایند تبدیل علم به ثروت کارآفرینی هم انجام دهند.

ضرغام با تاکید بر اینکه ما هم در حوزه فراوری علم ورود پیدا نموده ایم و هم در حوزه تجاری سازی در حال ورود هستیم اضافه نمود: البته نه به این معنی که ما تجاری سازی بکنیم بلکه ما این مراکز نوآوری را در مراکز علمی ایجاد می کنیم و به مدت 12 سال از آن ها حمایت خواهیم کرد برای اینکه این ها بتوانند یافته های پژوهشی را به محصول تبدیل نمایند. ما هم برای تحقیقات بنیادی و هم برای تحقیقات کاربردی هزینه می کنیم و ارتباط ما با سازمان های دولتی و غیر دولتی و عمومی بر این اساس است که بتوانیم تحقیقات کاربردی را انجام دهیم اما تحقیقات راهبردی را به نوعی دیگر به انجام برسانیم.

وی با اشاره به اشکال یاری های صندوق حمایت از پژوهشگران و نوآوران کشور گفت: ما کرسی های پژوهشی داریم. این کرسی ها به اساتید برجسته و دانشمندان ایرانی که دارای تخصص ویژه ای هستند تعلق می گیرد و به مدت 10 سال اینها تحت پوشش حمایتی صندوق قرار می گیرند.

رئیس بنیاد ملی علم ایران یادآور شد: تا به امروز 21 کرسی تحت عنوان کرسی صندوق به دانشمندان حتی در زمینه علوم انسانی اعطا نموده ایم. همچنین برای علمی کردن زبان فارسی کرسی پژوهشی را به مرحوم دکتر شهیدی داده بودیم که اکنون یکی از همکاران وی این کار را دنبال می نماید. البته 69 کرسی پژوهشی هم تحت عنوان جایزه علامه طباطبائی و جایزه شهید آوینی هم به وسیله بنیاد نخبگان به اساتید برجسته داده شده است.

خروجی خوب کرسی های پژوهشی

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی اضافه نمود: کرسی هایی که ما اعطا نموده ایم خروجی بسیار خوبی از جمله 334 مقاله ارزشمند به علاوه دستاوردهای فناورانه و تربیت دانشجو در مقطع دکتری و چاپ و تالیف کتاب داشته است.

وی به واگذاری پسا دکتری و اعطای گرنت پژوهشی به عنوان دیگر اقدامات صندوق اشاره نمود و گفت: برای این که تحقیقات را وارد نیازهای جامعه بکنیم و متناسب با نیازهای جامعه کار تحقیقاتی و پژوهشی صورت بگیرد 13 کارگروه تشکیل داده ایم که هر کارگروه موظف شده است 10 موضوع مشخص بکند و 130 موضوع نیز به وسیله پرتال صندوق اطلاع رسانی خواهد شد که در نتیجه کار تحقیقاتی انجام گردد و نتایج آن در اختیار کشور قرار بگیرد.البته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور نیز از طرح های کلان حمایت می نمایند.

ضرغام از تعریف یک کرسی پژوهشی برای دریاچه ارومیه سخن گفت و ادامه داد: به نظر من یک حرکت زیبایی در آنجا در حال اجرا است. در رابطه با مسائل دریاچه ارومیه و موضوعات زیست محیطی و اجتماعی و ...یک مجموعه ای از افراد متخصص دور هم جمع شده اند و مسئله از زوایای مختلف نگاه می نمایند و راه چاره جامعی را ارائه می دهند. بنابراین با همکاری دانشگاه شریف و سازمان حفاظت از محیط زیست و DFG آلمان یک کرسی برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص دادیم.

حمایت از اختراعات دانشگاهی و غیردانشگاهی

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی گفت: کار دیگری که صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور انجام می دهد ثبت اختراعات مخترعین دانشگاهی و غیر دانشگاهی است. ما 38 اختراع را در خارج از کشور حمایت کردیم و ثبت شده است. 8 مورد آن ها به فروش رفته و 54 مورد هم در کارگروه پتنت ما مصوب شده و در حال طی کردن فرایند ضروری است. تصمیم داریم طیف مخاطبین مان را با اطلاع رسانی گسترش دهیم. ما به دنبال این هستیم که علم و نوآوری و اختراعات ما در فراوری ناخالص کشور جای خود را باز کند.

ثروت اصلی، منابع انسانی آموزش دیده است

وی با اشاره به آمار گرنت های ارائه شده توسط صندوق تاکید نمود: هم بنیاد نخبگان و هم صندوق گرنت ارائه می نماید و اینک هماهنگی هایی نیز در حال صورت دریافت است تا این کارها به صورت مشترک انجام گردد. ما تا به امروز 36 گرنت اعطا نموده ایم که تصمیم بر توسعه این میزان داریم.

ضرغام در مورد بودجه صندوق در سال آینده ادامه داد: بودجه ما از 4 میلیارد آغاز شده است و سال جاری به حدود 14 میلیارد رسیده است و برای سال آینده نیز حدود 16 درصد افزایش در نظر گرفته شده است اما من یقین دارم که منابع ما زیاد خواهد شد. اکنون میزان قراردادهایی که بستیم حدود 80 میلیارد تومان است و ما می خواهیم این فرهنگ ایجاد گردد که به تحقیقات و مراکز پژوهشی مردم یاری کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ایجاد کرسی پژوهشی دریاچه ارومیه، بودجه 14میلیاردی صندوق حمایت از پژوهش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد کرسی پژوهشی دریاچه ارومیه، بودجه 14میلیاردی صندوق حمایت از پژوهش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید