کاخ ساسانی سروستان کجاست؟

به گزارش وبلاگ املاکیا، کاخ ساسانی یکی از آثار مخروبه مربوط به زمان بهرام گور ساسانی در استان فارس است که به خوبی می توان هنر باستانی ایران را در آن مشاهده کرد.

کاخ ساسانی سروستان کجاست؟

کاخ ها همیشه نمایش دهنده شکوه و عظمت حکومت ها در ادوار مختلف بوده است. کشور ایران سلسله ها و قدرت های زیادی را به خود دیده، بنابراین امروزه میراثی غنی از گذشتگان به ما ارث رسیده است. کاخ ها بخشی از این میراث گران بها به شمار می فرایند.

کاخ ساسانی سروستان بنایی باقیمانده از سلسله ساسانی است که با گشت و گذار در آن می توان به خوبی شکوه دفن شده از گذشته را در آن مشاهده کرد.

معرفی

مجموعه 25 هکتاری کاخ ساسانی سروستان از طریق مهر نرسی، وزیر مشهور بهرام گور ساسانی با استفاده از مصالحی همانند سنگ و گچ ساخته شده است. بنای کاخ ایوانی مربعی در مرکز دارد که طول و عرض آن به 13 و ارتفاع آن به 18 متر می رسد. در این بین باید به گنبد آن در مرکز و حیاط هم اشاره نمود که فرمی خاص به این بنا داده است.

ایوان مرکزی کاخ ابتدا به تالار اصلی و سپس به چهار حیاط وصل می شود. در سمت دیگر اما دیوار جنوبی تالار مرکزی به یک ایوان جانبی در بیرون از تالار اصلی منتهی می شود. به شمال کاخ که نگاه کنیم، ایوانی را می بینیم که با استفاده از چند پله به محوطه بیرون کاخ دسترسی می یابد. برخلاف ایوان شمالی، ایوان شرقی اما به تالار مرکزی و بخش های دیگر کاخ متصل می شود. در دو طرف این بنا دو اتاق باریک به همراه طاق گهواره ای قرار گرفته است.

برای قرار گرفتن گنبدها (قدیمی ترین گنبد آجری ایران) روی بنا از فیلپوش (یکی از روش های گوشه سازی برای تغییر مقطع چهارگوش دیوارها به گِرد برای ساخت طاق یا گنبد بر روی دیوار) استفاده نموده اند. علاوه بر گوشواره ها از ستون هایی هم برای نگه داشتن گنبدهای مدور و سقف استفاده شده است تا فرم نهایی کاخ تکمیل شود.

کاخ ساسانی یکی از برترین معماری های باستانی ایران را به نمایش می گذارد تا صحه ای بر هنر و نبوغ ایرانی باشد.

برای مدت ها تصور می کردند که قدمت کاخ ساسانی سروستانی به دوره هخامنشی باز می شود، اما در در حدود سال 1910 میلادی ارنست امیل هرتسفلد (باستان شناس و ایران شناس آلمانی) با توجه به شواهدی از تاریخ طبری قدمت آن را برای زمان پادشاهی بهرام پنجم ساسانی ذکر کرد. البته هنوز با قاطعیت تعیین نیست که تاریخ بنا به کدام دوره می رسد، اما اغلب باستان شناسان حدس هرتسفلد را درست می دانند.

نکته دیگر اینکه بعضی از باستان شناسان در خصوص نوع کاربری کاخ اختلاف نظر دارند. بعضی به دلیل فضای کوچک نسبت به کاخ های شاهی آن را مناسب کاخ نمی دانند و حدس می زنند که به عنوان آتشگاه مورد استفاده قرار می گرفته است. بعضی نیز به دلیل بزرگ تر بودن کاخ ساسانی نسبت به آتشگاه ها آن را نوعی شکارگاه یا استراحتگاه پادشاهی می دانند. هرچه باشد، نمی توان از زیبایی و معماری به کار رفته در ساخت بنا چشم پوشید، به گونه ای که می توان آن را یکی از برترین های معماری ایرانی برشمرد.

بنای مذکور در تاریخ 24 شهریور 1310 به شماره 23 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با کمال تاسف امروزه رسیدگی چندانی به کاخ ساسانی نمی شود و مورد بی توجهی مسئولان مربوطه قرار گرفته که همین موضوع آن را به شدت در معرض نم زدگی و نابودی قرار داده است.

آدرس

استان فارس، 9 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سروستان، جهت منتهی به روستای نظرآباد

دسترسی

به دلیل هوای مطبوع، برترین زمان برای ملاقات از این کاخ فصل بهار است. به طور کلی در این مدت استان فارس بسیار زیبا به نظر می رسد. قبل از اینکه عزم سفر به این منطقه و مشاهده کاخ را کنید، بد نیست بدانید هیچ گونه امکانات رفاهی اعم از رستوران، بوفه و سرویس بهداشتی در اطراف این مجموعه وجود ندارد، بناراین شما احتیاج دارید حتی آب آشامیدنی را هم به همراه خود ببرید.

نکته تاسف برانگیز اینکه برای کسب اطلاعات از تاریخ و شرایط کاخ هم هیچ گونه تابلویی وجود ندارد. اگر بخواهیم این تاسف را کامل کنیم باید بگوییم که حتی تابلویی که جهت شیراز به سروستان را تعیین کند نیز وجود ندارد.

با تمام این مسائل بدون شک رنج سفر و تماشای این کاخ ارزشش را دارد. اگر در طول شب بتوانید از بنا تماشا کنید، علاوه بر خود کاخ می توانید از تماشای آسمان زیبا و پرستاره شب هم لذت بسیاری ببرید.

هر زمانی که قصد سفر به استان فارس و شیراز را دارید، با وبلاگ املاکیا می توانید تورهای شیراز از آژانس های مسافرتی مختلف را پیدا نموده و بعد از مقایسه قیمت و امکانات آن ها، تور مدنظرتان را با هزینه کم و به راحتی بخرید.

تور مقرون به صرفه شیراز

منبع: کجارو / en.wikipedia.org

به "کاخ ساسانی سروستان کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ ساسانی سروستان کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید