پارک ملی کویر زیستگاه گورخر آسیایی

به گزارش وبلاگ املاکیا، پارک ملی کویر یکی از بزرگترین و قدیمی ترین منطقه ها حفاظت شده ایران است که بیشتر آن در جنوب شهرستان گرمسار استان سمنان و بخش های کوچکی هم در استان های تهران، شمال اصفهان و شرق ورامین واقع شده است.

پارک ملی کویر زیستگاه گورخر آسیایی

این منطقه در جنوب غربی استان سمنان و حدود 60 کیلومتری شهرستان گرمسار و در حد فاصل کویر مرکزی ایران و دریاچه نمک واقع شده است.

پارک ملی کویر ابتدا در سال 1343 به عنوان منطقه حفاظت شده با مساحتی بالغ بر 600 هزار هکتار تحت مدیریت کانون شکار ایران عایدی و در سال 1354 تمامی مساحت قبلی به پارک ارتقاء سطح یافته و به عنوان ذخیره گاه زیست گاه به دبیرخانه یونسکو معرفی گردید و بالاخره در سال 1361 این منطقه به دو قسمت پارک ملی و منطقه حفاظت شده که بخش جنوبی و جنوب شرقی آن با مساحت 440 هزار هکتار شامل سیاه کوه، نخجیر و سفید آب تحت عنوان پارک ملی ابقاء گشت.

از جمله گونه های جانوری این منطقه می توان به قوچ و میش، کل و بز، جبیر (از گونه های شبیه آهو)، گور خر آسیایی، گرگ، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، گربه کاراکال و انواع خزنده گان مانند مار افعی شاخدار و ... اشاره نمود.

پارک ملی کویر بعلاوه زیستگاه گورخر آسیایی است. تعداد 9 راس جمعیت اولیه گورخرهای آسیایی بوده است؛ که در حال حاضر 16 رأس در این منطقه زیست می نمایند. پوشش گیاهی غالب درمنه، کاروان کش، پرند، قیچ، تاغ، گز وانواع گندمان یک ساله و انواع گیاهان شور پسند است. اکنون مدیریت پارک ملی کویر به عهده اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان است.

عکاس: مسعود محقق

منبع: فرارو

به "پارک ملی کویر زیستگاه گورخر آسیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک ملی کویر زیستگاه گورخر آسیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید