فواید و مضرات شیر کاکائو

به گزارش وبلاگ املاکیا، شیر کاکائو یکی از نوشیدنی های خوشمزه و پرطرفدار است. حتما در اطرافتان می بینید افرادی که خوردن شیر به تنهایی را دوست ندارند، اما یکی از هواداران پر و پا قرص شیر کاکائو هستند.

فواید و مضرات شیر کاکائو

مقدمه

شیر کاکائو یکی از نوشیدنی های خوشمزه و پرطرفدار است. حتما در اطرافتان می بینید افرادی که خوردن شیر به تنهایی را دوست ندارند، اما یکی از هواداران پر و پا قرص شیر کاکائو هستند. معمولا شیر کاکائو جایگزین مناسبی برای مصرف شیر معمولی گاو، هنگام کوشش برای افزایش اندازه کلسیم و ویتامین D بچه ها، در نظر گرفته می گردد. شیر کاکائو معمولا با کاکائو و شکر طعم دار می گردد، به همین دلیل بسیاری از افراد با این سوال روبه رو می شوند که آیا سطوح بالای قند در شیر کاکائو ارزش غذایی آن را پایین نمی آورد؟ در این مطلب به این سوال پاسخ داده و خواص شیر کاکائو و ابعاد منفی مصرف آن برای سلامت را آنالیز می کنیم.

خواص شیر کاکائودر ادامه به بعضی از مهم ترین خواص شیرکاکائو می پردازیم. به یاد داشته باشید که مهم ترین نکته در مصرف شیر کاکائو این است که از مصرف زیاد آن بپرهیزید.

1. خواص شیر کاکائو و مواد مغذی شیر کاکائو معمولاً با مخلوط کردن شیر گاو با کاکائو و شیرین نماینده هایی مانند شکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا ساخته می گردد. اندازه کربوهیدرات و کالری شیر کاکائو نسبت به شیر بیشتر است، اما به جز این، در مقایسه با شیر، حاوی مقادیر مشابهی از مواد مغذی است.

یک لیوان شیر کاکائو (240 میلی لیتر) حاوی مواد مغذی زیر است:

محتویات اندازه
کالری 180 تا 211
پروتئین 8 گرم
کربوهیدرات 26 تا 32 گرم
شکر 11 تا 17 گرم
چربی 2.5 تا 9 گرم
کلسیم 28 درصد از اندازه مصرف روزانه توصیه شده
ویتامین دی 25 درصد از اندازه مصرف روزانه توصیه شده
ریبوفلاوین 24 درصد از اندازه مصرف روزانه توصیه شده
پتاسیم 12 درصد از اندازه مصرف روزانه توصیه شده
فسفر 25 درصد از اندازه مصرف روزانه توصیه شده

بعلاوه شیر کاکائو در مقایسه با شیر حاوی مقادیر کمتر روی، سلنیوم، ید، مهمیم و ویتامین های A ، B1، B6 B12 است. شیر یک پروتئین کامل محسوب می گردد، یعنی تمام اسید آمینه های ضروری بدن را برای بدن شما فراهم می نماید و به طور خاص سرشار از لوسین است که به نظر می رسد بیشترین آمینو اسیدی است که در ساخت و حفظ ماهیچه های قوی نقش دارد.

اما به خاطر اینکه شیر کاکائو معمولا با شکر یا هر شیرین نماینده دیگری طعم دار و شیرین می گردد، قند آن نسبت به شیر گاو یک و نیم الی دو برابر بیشتر است. از این رو بیشتر متخصصان توصیه می نمایند که شکر اضافه شده به شیر کاکائو را به کمتر از 5 تا 10 % کالری دریافتی روزانه خود یا کم تر از 10 قاشق چای خوری شکر در روز برای یک فرد بزرگسال بالغ، محدود کنید.

یک لیوان (240 میلی لیتر) شیر کاکائو می تواند حاوی 3 قاشق چای خوری شکر اضافه باشد. از این رو نوشیدن خیلی زیاد آن می تواند باعث گردد که قند شما از اندازه قند توصیه شده در روز فراتر رفته و به مسائل ناشی از آن گرفتار شوید. پس نوشیدن شیر کاکائو را همواره در حد اعتدال نگاه دارید.

2. خواص شیر کاکائو در سلامت استخوان هاشیر کاکائو غنی از کلسیم، یعنی همان ماده معدنی اصلی موجود در استخوان شماست. لبنیات بزرگترین منبع کلسیم رژیم غذایی محسوب می گردد و چیزی حدود 72 ٪ از میانگین مصرف کلسیم روزانه فرد را تأمین می نماید. اندازه کلسیم مورد احتیاج به جامانده هم از منابعی همانند سبزیجات، غلات، حبوبات، میوه، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ تهیه می گردد. کلسیم موجود در لبنیات به راحتی قابل جذب است. محققان معتقد هستند که قابلیت جذب راحت کلسیم می تواند علت اصلی این باشد که محصولات لبنی به طور مداوم با رشد استخوان های قوی در بچه ها و نوجوانان مرتبط هستند.

شیر هم غنی از پروتئین و فسفر و بعلاوه ویتامین D است که همه این مواد مغذی برای ساخت و حفظ استخوان ها و دندان های قوی ضروری هستند. این مساله می تواند به خوبی گویای این باشد که چرا بسیاری از مطالعات، مصرف شیر و محصولات لبنی را برای کاهش خطرات شکستگی و بیماری های استخوان، از جمله پوکی استخوان، به ویژه در بزرگسالان مرتبط می دانند.

3. خواص شیر کاکائو در ریکاوری بدن پس از ورزششیر کاکائو می تواند در بهبود ماهیچه های شما بعد از یک ورزش خسته نماینده تاثیرگذار باشد. این تاثیرگذاری اغلب به این علت است که نوشیدنی های غنی از کربوهیدرات و پروتئین به طور ویژه در بازیابی قند، مایعات و الکترولیت های از دست رفته در طول تمرین، موثر هستند. به همین دلیل است که از شیرکاکائو به عنوان یک نوشیدنی انرژی زا برای ریکاوری یاد می گردد.

درست است که شیرکاکائو در بازیابی کردن بدن پس از ورزش موثر عمل می نماید، اما باید به یاد داشته باشیم این تنها نوشیدنی انرژی زای موجود نیست، بنابراین در مصرف آن تعادل را رعایت کنید و گاهی آن را با یک اسموتی خنک و سرشار از مواد مغذی مفید جایگزین کنید.

عوارض مصرف شیر کاکائونوشیدن شیر کاکائو به طور مرتب و زیاد از حد، می تواند جنبه های منفی زیر را در پی داشته باشد.

1. قند اضافیبه طور معمول، منشأ نیمی از کربوهیدرات های موجود در شیر کاکائو قند و شکر های اضافه شده به آن است. این در حالی است که بعضی از برند ها از شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS)، نوعی شیرین نماینده مرتبط با چاقی و بیماری دیابت، برای شیرین کردن شیر کاکائو استفاده می نمایند. بیشتر متخصصان سلامت توصیه می نمایند که بزرگسالان و بچه ها اندازه مصرف قند را محدود نمایند.

به عنوان مثال، انجمن قلب آمریکا (AHA) اندازه مصرف قند اضافه شده برای زنان و بچه ها را کمتر از 100 کالری یا 6 قاشق چای خوری در روز و برای مردان کمتر از 150 کالری یا 9 قاشق غذاخوری در روز توصیه می نماید. اما یک لیوان شیر کاکائو (240 میلی لیتر) به طور کلی حاوی 11-17 گرم یا حدود 3 الی 4 قاشق چای خوری شکر اضافه شده است. مصرف بیش از حد شکر اضافه شده به شیرکاکائو با افزایش وزن و خطر ابتلا به بیماری های مزمن نظیر دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و عروقی و حتی انواع خاصی از سرطان ها مرتبط است. تحقیقات هم حاکی از آن است که رژیم های غذایی سرشار از قند با آکنه، پوسیدگی دندان و افزایش خطر افسردگی همراه است.

2. هضم دشوارشیر کاکائو حاوی لاکتوز است. لاکتوز یک قند طبیعی است که در شیر و دیگر محصولات لبنی یافت می گردد. بسیاری از افراد در سراسر دنیا نمی توانند لاکتوز را هضم نمایند و در زمان مصرف لبنیات ناراحتی هایی نظیر نفخ و یا اسهال را تجربه می نمایند.

علاوه بر این، بعضی از افراد به شیر حساسیت دارند یا هنگام نوشیدن آن به یبوست مزمن مبتلا می شوند. این مسئله در بچه ها خردسال بیشتر از بزرگسالان شایع است.

3. شیر کاکائو و افزایش خطر ابتلا به بیماری های خاصشیر کاکائو ممکن است خطر ابتلا به بیماری های خاص مانند بیماری های قلبی و سرطان های خاص را افزایش دهد. چربی اشباع شده و قند اضافه شده دو عنصر اصلی شیر کاکائو هستند، این عناصر می توانند تاثیر منفی بر سلامت قلب داشته باشند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیش از 17 تا 21 درصد کالری ناشی از شکر اضافه شده، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را 38 درصد افزایش دهد. عوامل خطر ذکر شده می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند LDL (کلسترول بد) و تری گلیسیرید را هم افزایش دهد.

اگرچه بعضی از دانشمندان در خصوص نقش چربی اشباع شده در بیماری های قلبی آغاز به تحقیق نموده اند، اما بیشتر کارشناسان بر این باورند که رژیم های غذایی حاوی این نوع چربی، عوامل خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که جایگزینی چربی اشباع شده با چربی های دیگر به احتمال زیاد برای سلامتی قلب شما مفید است. به عنوان مثال، یک مطالعه 20 ساله گزارش نموده است که جایگزینی چربی های لبنی با اندازه معادل چربی اشباع نشده -که در غذا هایی مانند ماهی و آجیل یافت می گردد- خطر بیماری قلبی را 24 ٪ کاهش می دهد.

4. افزایش خطر ابتلا به سرطان های خاصدر بعضی موارد، رژیم های غذایی سرشار از شیر و سایر لبنیات با افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها در ارتباط است. به عنوان مثال، 11 مطالعه روی بیش از 700،000 نفر، نشان داد که مردانی که شیر و لبنیات بسیار زیادی در رژیم غذایی شان داشتند، 1.5 برابر بیشتر نسبت به بقیه به سرطان پروستات مبتلا می شوند. اگرچه که مطالعات بیشتری قبل از انجام نتیجه گیری های مهم ضروری است.

سخن پایانیدر این مطلب گفته شد که شیر کاکائو همان مواد مغذی شیر گاو از جمله کلسیم، پروتئین و ویتامین D را ارائه می دهد، اما اندازه زیادی قند اضافی را هم به آن اضافه می نماید. این نوشیدنی ممکن است فوایدی برای ماهیچه و استخوان شما داشته باشد، اما به خاطر محتوای قند زیادش می تواند اندازه ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی در بزرگسالان و چاقی در بچه ها را هم افزایش دهد. بنابراین مصرف شیر کاکائو باید به شدت در بچه ها تحت نظارت قرار گیرد.

اگرچه شیر کاکائو یک نوشیدنی خوشمزه است، اما مصرف زیاد آن می تواند زیان آور باشد. این نوشیدنی خوشمزه را در حد اعتدال مصرف کنید و از طعم بی نظیر آن بهره مند شوید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "فواید و مضرات شیر کاکائو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید و مضرات شیر کاکائو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید