طرز تهیه ارده پلو یا آش ارده خوزستانی (غذای زمستانی مقوی)

به گزارش وبلاگ املاکیا، اگر برای اولین بار نام آش ارده خوزستانی را بشنوید، ممکن است تصور کنید که نوعی آش مخصوص است که با ارده تهیه می گردد. اما آش ارده یا پیلا ارده نام یک پلوی خوشمزه خوزستانی و البته دزفولی است که از ترکیب ارده و ماش و برنج تهیه می گردد و در واقع یک نوع برنج مخلوط یا قاطی پلو و جزو انواع پلو مخلوط مجلسی است. این غذای زمستانی ایرانی به علت طبع گرم و طعم لذیذی که دارد، از سردی بدن جلوگیری می نماید و به علت وجود خواص زیادی دارد. در این مقاله از می توانید طرز تهیه ارده پلو خوزستانی را در بخوانید.

طرز تهیه ارده پلو یا آش ارده خوزستانی (غذای زمستانی مقوی)

طرز تهیه ارده پلو دزفولی

مدت زمان آماده سازی مواد: 15 دقیقه

مدت زمان پخت آش ارده دزفولی: 2 ساعت

مواد لازم برای تهیه آش ارده دزفولی (5 نفر)

  • برنج: 4 لیوان فرانسوی دسته دار
  • ماش: 2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • ارده تیره رنگ: به مقدار دلخواه
  • نمک: مقداری (کمتر از حالت معمول)

مراحل طرز تهیه ماش پلو با ارده به روش جنوبی

برای طرز تهیه پلو ارده دزفولی، به عنوان یک غذای جنوبی مقوی، باید برنج را با ماش بپزید و در آخر ارده را به آن بیفزایید. می توانید شیره یا ارده را در کنار غذا سرو کنید یا روی آن بریزید و با هم ترکیب کنید. برای درست کردن این برنج خوشمزه و مقوی برای زمستان، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: برنج و ماش را در آب جوش بجوشانید

برای طرز تهیه ارده پلو مخلوط و خوشمزه خوزستانی ابتدا باید ماش چند ساعت بخیسانید تا نفخ ماش گرفته گردد. سپس ماش را با کمی آب روی شعله قرار دهید تا پخته گردد. یک قابلمه آب جوش روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از اینکه آب جوشید، برنج را که از قبل برای چند ساعت خیسانده بودید، داخل آب جوش بریزید.

مرحله دوم: برنج ارده پلو را دم کنید

بعد از اینکه برنج کمی جوش خورد، صبر کنید تا قد بکشد و آماده آبکش گردد. سپس برنج را آبکش کنید. در این مرحله از طرز تهیه ارده پلو خوزستانی باید برنج و ماش را با هم ترکیب کنید و داخل قابلمه بریزید تا مانند معمول دم بکشد. بعد از آماده شدن پلو ماش برنج را داخل یک دیس یا سینی بزرگ خالی کنید.

مرحله سوم: ارده را روی پلو ماش بریزید

بعد از این که بخار پلو ماش کمی خارج شد، مقداری ارده روی برنج بریزید و با چنگال به آرامی هم بزنید. از آنجایی که ارده چرب است، لازم نیست موقع پخت برنج به آن روغن اضافه کنید. به طور معمول این غذای زمستانی ایرانی که به آن آش ارده خوزستانی می گویند، با شیره خرما سرو می گردد. معمولاً شیره خرما را داخل یک کاسه می ریزند و هر فرد به مقدار ای که دوست دارد، شیره به برنج خود اضافه می نماید.

نکات و فوت و فن هایی که باید در خصوص طرز تهیه ماش ارده پلو بدانید

*ارده کنجد مهم ترین طعم دهنده در آش ارده خوزستانی است و از همین رو افرادی که عطر و طعم ارده را دوست ندارند، ممکن است چندان از مزه این غذا لذت نبرند.

*بعضی افراد در زمان طرز تهیه ارده پلو مثل عدس پلو لا به لای برنج از استفاده می نمایند. شما نیز می توانید برای لذیذتر شدن طعم ارده پلو هسته خرما را جدا کنید و زمان دم کشیدن برنج خرما را با آن ترکیب کنید.

*به طور معمول برای طرز تهیه ارده پلو از ارده تیره و کنجد بو داده استفاده می گردد. ارده ای که رنگ روشنی دارد، معمولاً بو نداده است و برای این غذا چندان مناسب نیست.

*اگر از طعم شیره خرما برای این غذا خوشتان نمی آید، می توانید از خرمای میکس شده یا سیلون (شیره خرما) بهره ببرید. این کار موجب می گردد که برنج شما همچون زمانی که شیره خرما را به آن اضافه می کنید، حالتی شل و آبکی پیدا نکند و از طرفی طعم آن نیز خوشمزه تر گردد.

*به طور معمول آش ارده خوزستان را همراه با سبزی خوردن تازه و تربچه سرو می نمایند.

*معمولاً مردم خوزستان و دزفول این غذا را بعد از باران و برای گرم نگه داشتن بدن و جلوگیری از سرماخوردگی استفاده می نمایند و خوردن آن در فصول گرم سال به خاطر طبع گرمی که دارد، چندان توصیه نمی گردد.

*در بعضی دستورالعمل ها از شیره خرما و در بعضی دیگر از خود خرما برای طرز تهیه آش ارده اهوازی استفاده می گردد. می توانید هسته های خرما را بگیرید و در هنگام دم کردن برنج، خرماها را لابه لای برنج قرار دهید تا نرم گردد.

سوالات متداول

آش ارده یا ارده پلو غذای کدام شهر است؟

آش ارده نام غذایی خوزستانی و در اصل دزفولی است که از ترکیب ارده و ماش و برنج تهیه می گردد. در واقع یک نوع برنج مخلوط یا قاطی پلو است. این غذای زمستانی ایرانی به علت طبع گرم و طعم لذیذی که دارد، از سردی بدن جلوگیری می نماید و به علت وجود ارده در آن، خواص زیادی برای سلامت بدن دارد.

چه کار کنیم که آش ارده شفته و وارفته نگردد؟

برای جلوگیری از وارفتن ارده پلو، برنج و ماش را به صورت آبکش درست کنید. بعلاوه در هنگام اضافه کردن ارده، آن را روی برنج نریزید و در یک کاسه شیره و ارده را کنار برنج قرار دهید تا هر فرد به مقدار دلخواه و احتیاج خود، آن را به غذای خود اضافه کند.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه ارده پلو یا آش ارده خوزستانی (غذای زمستانی مقوی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ارده پلو یا آش ارده خوزستانی (غذای زمستانی مقوی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید