خواص آناناس میوه گرمسیری

به گزارش وبلاگ املاکیا، آناناس میوه گرمسیری بسیار مجذوب کننده و خوش طعم ، بعد از موز و انبه جزء بهترین میوه هاست. تایلند، فیلیپین و برزیل بزرگترین تولیدکنندگان این نوع میوه هستند.

خواص آناناس میوه گرمسیری

این گیاه گرمسیری در منطقه ها آمریکای جنوبی کشت میگردد. در مقابل گرما بسیار مقاوم و در عین حال سرمای صفر تا پنج درجه سانتیگراد را متحمل است.

شرایط آب و هوایی (سرد و گرم بودن هوا) در کیفیت و نسبت قند و اسید این نوع میوه تأثیر گذار است. هر چه هوا گرمتر میوه شیرین تر خواهد شد.

آناناس عطر و میوه خاصی را دارا است و جزء میوه های منحصر به فردی در دنیا به شمار میرود. از نظر طعم، خوشمزه، شیرین و ملس است. هواداران زیادی را به خود جلب نموده و به دلیل دارا بودن آنزیم بروملین ضد آماس بعد از جراحی شناخته شده است. درمان نماینده کوفتگی و خون مردگی و انواع زخم ها و جراحی ها است. به همین دلیل بعد از جراحی ها مصرف آناناس توصیه شده است .

آناناس تسکین دهنده دردهای آرتروز و ضد التهابات طبیعی است. کسانی که دچار اضافه وزن هستند مصرف آن بسیار مفید بوده و این میوه باعث تخریب فیبرهای کلاژنی است که سلول های چربی را در خود ذخیره می نمایند.

دارای آب فراوان و مصرف آن بسیار اشتها آور، کاهش دهنده اسید و نفخ معده است. مصرف آناناس جریان خون را سریع و التیام دهنده کلیه زخم هاست . بهتر است از آناناس تازه استفاده گردد. آناناس تازه دارای خاصیت بیشتری نسبت به کمپوت را دارا است .

تقویت سیستم ایمنی

آناناس موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد. محققان در مطالعه ای که در فیلیپین انجام شد، اثرات مصرف این میوه را در بچه ها دبستانی آنالیز و مشاهده کردند بچه های که هر روز کمپوت آناناس مصرف می کردند، در قیاس با بچه های که کمپوت آناناس مصرف نمی کردند، کمتر به عفونت های ویروسی و باکتریایی مبتلا می شدند و دوران نقاهت کوتاهتری هم داشتند.

هضم

از دیگر فواید مصرف آناناس یاری به هضم غذاست. بروملین یک آنزیم در ساقه و آب آناناس است که به تجزیه و هضم پروتیین ها یاری می نماید. بعلاوه معین شده است که مصرف بروملین به شکل کپسول باعث کاهش التهاب، کبودی، زمان بهبودی و درد بعد از جراحی ها می گردد.

با ای حال، آناناس و آب آن، بروملین کافی ندارند که بتواند به عنوان درمان پزشکی مورد استفاده قرار گیرد و ضمناً، فرآیندهای فرآوری معمول برای تهیه آب آناناس بروملین آن را به اندازه زیادی کاهش می دهد.

سرطان

یک مطالعه آزمایشگاهی که در آن از آب آناناس تازه استفاده شد، نشان داد که آب حاصل از هسته، ساقه و گوشت این میوه موجب سرکوب رشد سلول های سرطانی تخمدان و روده بزرگ می شوند، هر چند تایید هر گونه ارتباط میان مصرف آب انانس و درمان سرطان به مطالعات بیشتر احتیاج دارد.

از سوی دیگر طبق اعلام دانشگاه هاروارد، بتا کاروتن می تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات نقش داشته باشد.

مطالعه دیگری نیز نشان داد افرادی که اغلب خوراکی های حاوی بتا کاروتن مصرف می نمایند در قیاس با سایرین، با احتمال کمتری در زمینه ابتلا به سرطان روده بزرگ روبرو هستند.

پوست

آب آناناس حاوی ویتامین C و بتا کاروتن است. این آنتی اکسیدان ها می توانند به مبارزه با آسیب پوستی ناشی از آفتاب و آلودگی هوا یاری نمایند، موجب کاهش چین و چروک های پوستی و در کل موجب بهبود بافت پوست شوند.

ویتامین C بعلاوه به کلاژن سازی یاری می نماید؛ کلاژن یک پروتیین رایج در بدن است که به پوست استحکام و ساختار می دهد.

چشم

یک مطالعه نشان داد که رژیم های غذایی مملو از ویتامین C می تواند خطر تشکیل آب مروارید را به اندازه یک سوم کاهش دهد. محققان در این مطالعه اثرات چنین رژیم های غذایی را بر هزار جفت دوقلوی زن در انگلیس آنالیز کردند.

مایع داخل چشم حاوی ویتامین C است و یک رژیم غذایی مملو از ویتامین C می تواند به حفظ این مایع و پیشگیری از تجزیه آن و تبدیل به آب مروارید یاری کند.

خواص دیگر آناناس

آناناس از نظر خاصیت خنک و دارای منگنز فراوان و استفاده آن برای کسانی که دچارپوکی استخوان هستند توصیه می گردد. مصرف آن برای استخوان سازی و سلامت بسیار مفید است.

به دلیل دارا بودن ویتامین سی فراوان تأثیر بسزایی در سرماخوردگی دارد . تسکین دهنده گلو دردهای مزمن و برونشیت و کاهش دهنده سرفه است.

در سلامت چشم موثر و مصرف آن کاهش دهنده فشار خون است . بسیار مدر و ادرار آور و برای کسانی که دچار ناراحتی کلیه هستند مفید است .

استفاده آن ، برای سلامت پوست و جوانی توصیه شده و به دلیل دارا بودن ویتامین سی و بتاکاروتن به بافت پوست و کلاژن سازی پوست یاری و خون رسانی در پوست را تسریع می سازد .

مهمترین ویژگی آناناس کاهش دهنده دردهای قاعدگی است.

دردهای سخت قاعدگی بانوان را برطرف و تسکین دهنده خوبی به شمار میرود. بهبود دهنده جریان خون، برترین تأثیر و خاصیت مفید آن جلوگیری از تجمع آب و مواد اضافی در بدن است .

استفاده آن برای قلب بسیار نافع و لخته های خونی در بدن را برطرف می نماید . و داروی خوبی برای انعقاد خون است . عملکرد مفید و ارزشمند آناناس را می توان با داروی آسپرین مقایسه کرد .

ارزش غذایی آناناس

آناناس به دلیل دارا بود ویتامین فراوان موجود در آن تاثیر گذار در جلوگیری از بروز سرطان است .

این میوه پر مغذی به دلیل دارا بودن ماده ای مناسب جهت سلامتی بدن مصرف آن به وسیله پزشکان توصیه و تأکید فراوانی شده است . می توانید آن را به عنوان مکمل غذایی بهره ببرید .

با استفاده از این میوه مغذی بهتر است سیستم ایمنی بدن خود را قوی نگه دارید . از آنتی اکسیدان فراوانی برخوردار است پس مصرف آن لازم و لازم است .

مصرف آناناس به دلیل دارا بودن بروملین دفع نماینده ترشحات بینی و درمان نماینده برونشیت و سینوزیت است . التهابات مجاری تنفسی را زودتر از موعد درمان می نماید .

پاک نماینده سموم و ترمیم نماینده بافت های آسیب دیده بدن است . ترکیب زنجبیل و آناناس نوشیدنی بسیار مقوی ، به نوعی تصفیه نماینده بدن و دفع سموم بدن است .

کاربرد آناناس در مصارف غذایی

میوه آناناس بسیار مغذی و ارزشمند است و به دلیل دارا بودن پتاسیم مصرف آن برای سلامت بدن نافع است . میتوانید بیشتر در پودینگ ها ، دسر ها و کیک بهره ببرید . هر کدام به نوبه خود دستوراتی را دارا هستند.

مصرف دسر آناناس و پسته را به آموزش می گذاریم تا بتوانید در منزل تهیه و درست کنید و از این میوه انرژی زا به سبک های متفاوت بهره ببرید .

دسر آناناس و پسته

این نوع دسر دارای عطر و بوی خاصی ست بسیار بی نظیر و مقوی است . در این نوع دسر از شیر و خامه و پودر ژله آناناس و پودر ژلاتین استفاده شده است . در کنار این مواد از کمپوت آناناس و آب آناناس و پسته خورد شده یا پودر شده و بستنی وانیلی بکار برده شده است.

مواد لازم دسر آناناس و پسته:

  • خامه : یک پیمانه
  • شیر : یک پیمانه
  • پودر ژله آناناس : یک لیوان
  • پودر ژله آناناس : یک بسته
  • کمپوت آناناس : یک پیمانه
  • مغز پسته ریز شده : نصف فنجان
  • بستنی وانیلی : یک لیوان

طرز تهیه:

ابتدا آناناس و پسته ریز شده را با پودر ژلاتین مخلود کنید. مرحله بعد آب کمپوت را به پودر ژله اضافه کنید و روی حرارت گاز قرار دهید تا به آرامی ذوب و مخلوط شوند.

آناناس را بصورت ریز خورد کنید و خامه را با چنگال بزنید تا فرم بگیرد بعد بستنی وانیلی و شیر و خامه فرم گرفته شده را همراه با مغز پسته مخلوط و پودر ژلاتین را به مواد بیفزایید.

در این مرحله از قالب بهره ببرید و درون قالب را با کمی کره چرب نموده و تمام مواد را داخل آن بریزید و قالب را حدود نصف روز داخل یخچال قرار دهید تا خوب سفت و به اصطلاح بسته گردد .

بعد از این می توانید دسر را براحتی از قالب جدا کنید و درون ظرف مورد نظر بریزید . تکه های آناناس خورد شده را داخل دسر بریخته و برای تزیین روی دسر می توانید از آناناس های خورد شده و مغز پسته بهره ببرید و دور تا دور ظرفتان را با خامه فرم گرفته شده شکوفه بزنید و تزیین کنید .

پودینگ آناناس:

مواد لازم برای پودینگ آناناس به توضیح زیر است:

  • شکر : 100 گرم
  • کره : 100 گرم
  • آرد : 120 گرم
  • وانیل : یک چهارم قاشق چایخوری
  • تخم مرغ : یک الی دو عدد
  • کمپوت آناناس یا آناناس تازه ریز شده : یک لیوان
  • بکینگ پودر : یک قاشق چایخوری

طرز تهیه

ابتدا ظرفی را انتخاب کنید و کره و شکر را با یکدیگر ترکیب کنید . می توانید برای این نوع ترکیب از همزن برقی بهره ببرید . ماده کرم رنگی بدست میآید . در این مرحله تخم مرغ و ارد را بصورت تدریجی اضافه کنید . (با شکستن هر تخم مرغ اندازه کمی آرد درون ظرف بریزید) و بکینگ پودر و وانیل را اضافه و مواد را خوب ترکیب کنید و به یاری همزن مواد ترکیب شده را بصورت یکدست درآورید و در این حال یک قاشق آب آناناس به موادتان اضافه کنید.

برای این پودینگ بهتر است از قالب بهره ببرید و داخل هر قالب مواد ترکیبی را بریزید و روی آن را با تکه های آناناس ترکیب کنید. البته سعی کنید قبل از ریختن پودینگ داخل قالب مورد نظر کاغذ روغنی بکار ببرید.

فر را روشن کنید و بعد از گرم شدن فر قالبها را درون فر با دمای 180 درجه سانتی گراد حدود 30 دقیقه قرار دهید.

بعد از حاضر شدن اجازه دهید با دمای فضای آشپزخانه خنک و سرد شوند . پودینگ ها را درون ظرف مخصوص قرار دهید و با شکلات و تکه های آناناس تزیین و نوش جان کنید.

منبع: اُکالا

به "خواص آناناس میوه گرمسیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص آناناس میوه گرمسیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید