تاکید ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان بر توسعه همکاری ها در بخش انرژی

به گزارش وبلاگ املاکیا، تهران (پانا) - وزیران انرژی قدرت های برق منطقه شامل ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در دوحه مرکز قطر با یکدیگر ملاقات و بر توسعه همکاری منطقه ای در بخش انرژی تاکید کردند.

تاکید ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان بر توسعه همکاری ها در بخش انرژی

به گزارش وزارت نیرو، امروز (سه شنبه) و در حاشیه اجلاس مجمع سران کشورهای صادرنماینده گاز، علی اکبر محرابیان وزیر نیروی ایران، نیکلای شولگینوف وزیر انرژی فدراسیون روسیه و پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان به عنوان وزیران انرژی قدرت های برق منطقه، ملاقاتی تاریخی در دوحه داشتند.

در این ملاقات صمیمانه که بیش از یکصد دقیقه ادامه داشت، هر سه وزیر انرژی بر توسعه همکاری منطقه ای در حوزه انرژی الکتریکی، تاثیر قابل توجه آن بر امنیت انرژی و اقتصاد انرژی کشورهای منطقه تاکید نمودند.

از جمله مباحث اصلی در این ملاقات، بحث و آنالیز در مورد پروژه سنکرون سازی و اتصال شبکه برق ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه بود که در این زمینه هر سه وزیر بر لزوم عملیاتی کردن پروژه مذکور، اتمام فاز مطالعاتی آن در نخستین فرصت ممکن و متعاقبا عملیاتی کردن پروژه تاکید نمودند.

علی اکبر محرابیان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام آمادگی وزارت نیروی ایران بر حمایت و عملیاتی کردن اجرای پروژه مذکور تاکید نمود: ایران با دارا بودن جایگاه برتر و قدرت اول منطقه در تاسیسات فراوری، انتقال و توزیع برق و بعلاوه دارا بودن شاخص های ممتاز بین المللی در زمینه برق رسانی روستایی و شهری، این پروژه را از اولویت های خود دانسته و در راستای توسعه مبادلات برقی نه تنها با کشورهای همسایه بلکه با کشورهای منطقه و خصوصا کشور بزرگ روسیه، آن را مهم ارزیابی می نماید.

نیکلای شولگینوف وزیر انرژی روسیه نیز با تاکید بر اهمیت این موضوع، خواهان آنالیز بیشتر و دقت مشاور پروژه در ارائه نتایج آنالیز های مالی، فنی و زیست محیطی پروژه مذکور شد و گفت: این پروژه مطالعاتی با فوریت و با دقت می بایست به اتمام برسد تا پس از تکمیل نقشه سنکرون کردن شبکه برق سه کشور، اجرایی گردد.

پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان نیز ضمن تاکید بر حمایت کامل از این پروژه، آمادگی آذربایجان برای سرمایه گذاری در ایجاد تاسیسات مرتبط جهت اجرای بهینه پروژه مذکور را اعلام نمود.

وی بعلاوه در این ملاقات گفت: همانگونه که شبکه برق کشورهای اروپایی به یکدیگر متصل شده و در شرایط اضطراری قادر به یاری به یکدیگر هستند، منظره پروژه حاضر نیز نه تنها افزایش قابلیت اطمینان شبکه های برق سه کشور را به همراه دارد، بلکه در بلندمدت نیز برای امنیت انرژی منطقه حائز اهمیت است.

در سرانجام این ملاقات هر سه وزیر تاکید نمودند تا در جلسه هفته آینده که برای آنالیز نتایج مطالعات پروژه مذکور برگزار می گردد، با آمادگی کامل موارد مرتبط با اجرایی شدن این پروژه را به صورت ویژه و در اسرع وقت پیگیری نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "تاکید ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان بر توسعه همکاری ها در بخش انرژی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان بر توسعه همکاری ها در بخش انرژی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید