این بنفش های خیال انگیز

به گزارش وبلاگ املاکیا، این هم یک گیاه دیگر که متاسفانه به عنوان یک گیاه خانگی شناخته نشده مانده! اگر مزایای لیریوپ را بدانید بی معطلی برای خرید آن صف می کشید، پس بگذارید شما را با این گیاه زیبا آشنا کنم!

این بنفش های خیال انگیز

اگر کسی از شما بپرسد که به گیاهی با شاخسار لطیف که رنگ های خود را حتی در محیط های سایه دار نگه می دارد، در آب و هوای سرد زنده می ماند و در بسیاری شرایط سخت، حتی کم آبی، به خوبی به رشدش ادامه می دهد، علاقه مند هستید یا نه، چه می گویید!؟ خب اگر جواب تان مثبت است، معرفی می کنم، لیریوپ!

از این گیاه مدت ها به عنوان گیاهی برای کاشت در کنار محل گذر و حاشیه ها و یا به عنوان پوشاننده زمین استفاده شده است. لیریوپ بیشتر به عنوان پس زمینه دیگر گیاهان استفاده شده و خودش کمتر کانون توجه بوده است. اما زمانش رسیده که توجه بیشتری به لیریوپ کنیم.

درون خانه لیریوپ را می توان در گلدان های کوچک برای زیبا کردن، بر لبه پنجره قرار داد و از رنگی که به خانه می بخشد غرق لذت شد!

شرایط رشد

- نور

لیریوپ به مکانی روشن نیاز دارد اما در مکانی با اندکی سایه هم به رشد خود ادامه می دهد. لازم است بدانید که واریته های رنگی گیاه نسبت به آفتاب زیاد حساس هستند.

- آبیاری

در طول فصل رشد گیاه را مرتب آبیاری کنید و خاکش را همواره مرطوب نگه دارید. با فرا رسیدن زمستان آبیاری را کمتر کنید اما آن را کاملا قطع نکنید. لیریوپ گیاهی بومی منطقه ها نیمه حاره ای است و به همین دلیل دوره استراحت و کمون ندارد. اگر بعد از مدتی مشاهده کردید که نوک برگ های گیاه قهوه ای و خشک شده، این نشانه ای از آبیاری کم است. گیاه را بیشتر و طبق برنامه منظم تری آبیاری کنید.

- خاک

لیریوپ خیلی نسبت به خاکش سخت گیر نیست. و هر خاک گلدان با کیفیتی برای گیاه مناسب است.

- کود دهی

در ابتدای بهار گیاه را با استفاده از کودی با کیفیت که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه است، تغذیه کنید. این گیاه به کود دهی زیاد نیاز ندارد پس کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می کنند و در اختیار گیاه قرار می دهند هم انتخاب های خوبی هستند.

تکثیر

لیریوپ قیمیت ارزانی دارد و به همین دلیل بیشتر افراد زحمت تکثیر گیاه را به خود نمی دهند و به جای آن گیاه نوی خریداری می کنند. اما اگر شما می خواهید گیاه تان را تکثیر کنید، می توانید از روش تقسیم بوته استفاده کنید و در هنگام تعویض گلدان، گیاه را به چند بوته تقسیم کنید.

برای تکثیر به روش تقسیم بوته، ابتدا صبر کنید تا گیاه به مقدار کافی رشد کند، پس بوته های کوچک لیریوپ را تقسیم نکنید. زمانی که گیاه به مقدار کافی بزرگ شد، اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه های گیاه آسیبی نرسانید. حالا با احتیاط گیاه را به 2 یا چند بوته تقسیم کنید و هر بوته را در گلدانی کوچکتر به صورت جداگانه، که از قبل با خاک تازه پر شده باشد، بکارید. بوته های نو بعد از کاشت، مراقبت و شرایطی مانند گیاه مادر می خواهند.

تعویض گلدان

یک لیریوپ بالغ به مقدار ای حدود 45 تا 60 سانتی متر می رسد (البته واریته های کوتوله گیاه کوچکتر می مانند). این گیاه رشد سریعی ندارد و کوچک بودن گلدانش را هم دوست دارد. در هر صورت خوب است که گلدان گیاه را سالی 1 بار عوض کنیم و در هنگام تعویض گلدان گیاه را تقسیم بوته کنیم.

برای تعویض گلدان، ابتدا صبر کنید تا گیاه به مقدار کافی رشد کند. زمانی که به نظرتان رسید گلدان، برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. در این هنگام، گیاه را از گلدانش خارج کنید و ضمن تقسیم بوته (و یا اگر نخواستید، بدون تقسیم بوته)، آن را به گلدانی یک سایز بزرگ تر با خای تازه و زهکشی خوب، منتقل کنید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "این بنفش های خیال انگیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این بنفش های خیال انگیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید