ارائه پیش نویس لایحه اصلاح قانون اصل 44 به دولت

به گزارش وبلاگ املاکیا، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در رویداد بین المللی خصوصی سازی از تقدیم پیش نویس لایحه اصلاح قانون اصل 44 به کمیسیون اقتصادی دولت اطلاع داد و در ادامه به فرایند واگذاری در سال های گذشته اشاره نمود و گفت: قرار بود بخش خصوصی توانمند گردد و سهم آنها از اقتصاد افزایش یابد؛ بار اقتصادی دولت کاسته شده و اقتصاد ایران رقابت پذیر گردد. اینها نقطه عطف سیاست گذاری اقتصادی بود. امروز برای بازخوانی راستا گذشته و آنالیز تمام واگذاری های قبلی یک رویداد برگزار نموده ایم.

ارائه پیش نویس لایحه اصلاح قانون اصل 44 به دولت

وزیر اقتصاد توضیح داد: سعی داریم با عبرت آموزی از گذشته جهت پیش رو را تشخیص دهیم. سیاست گذاری های اقتصادی کشور در اجرای اصل 44 از واگذاری های گذشته مورد قبول نیست و گزینه ای جز تغییر این جهت نداریم. در این جهت بر لزوم احیای اعتماد عمومی میان سرمایه گذاران نیازمندیم.

بر اساس اظهارات این مقام مسئول در حال حاضر اعتماد اندکی در سرمایه گذاران نسبت به واگذاری ها وجود دارد. همچنان اعمال حقوق مالکانه دولت را در شرکت های واگذار شده شاهد هستیم. نه قبل از واگذاری ها آمادگی داشتیم و نه بعد از واگذاری ها از خریداران حمایت کردیم. رها شدگی مجموعه های واگذار شده به شدت مشهود است.

خاندوزی بعلاوه به بعضی کامیابی ها در فرآیند اشاره نمود؛ از جمله مالکیت عمومی توسعه یافته، بخش زیادی از مردم با سهام عدالت، وارد دارایی های دولت شده اند. کدهای سهامداری افزایش یافته است. ظرفیت فراوری و کفایت سرمایه بانک ها از محل بازار سرمایه افزایش یافته است و موارد دیگر.

رد دیون ها هیچ مسئله ای را حل نمی نمایند

وزیر اقتصاد گفت: در واگذاری های بدون فساد مجموعه های دولتی، کارنامه قابل دفاعی نداشتیم. از منظر وزارت اقتصاد تداوم این حجم از رد دیون به صندوق ها نه مسئله ای از صندوق ها را حل می نماید و نه شرکت ها واقعاً واگذار شده است. اگر چه براساس قانون بودجه سنواتی ملزم به اجرای قانون هستیم اما پیشنهاد ما این است که به صورت جدی در این جهت در قوانین بودجه، تغییراتی رخ دهد.

او اضافه کرد: برای سال جاری براساس مصوبه اولین جلسه هیات واگذاری که دو هفته قبل برگزار گردید، 187 شرکت دولتی با درصدهای مختلف سهامداری دولت از سه تا چهار درصد تا صد درصد و بعلاوه 300 دارایی متنوع در دستور کار واگذاری نهاده شد.

وزیر اقتصاد از احراز توانمندی در مدیریت پیش از واگذاری به عنوان رویکرد فعلی سخن گفت و ادامه داد: پس از احراز توانمندی در مدیریت، مالکیت واگذار می گردد. بنابراین قراردادها به صورت پیمان مدیریت بوده و پس از مدتی مالکیت واگذار می گردد.

خاندوزی اظهار داشت: در گام دوم شرکت ها چه در بخش دولتی و چه عمومی غیر دولتی باید برای افزایش کیفیت مدیریت و ارتقای بهره وری کوشش نمایند. در این راستا شفاف سازی صورت های اقتصادی بخش عمومی را در ادامه شفاف سازی صورت های اقتصادی شرکت های دولتی طبق دستور رئیس جمهور در سامانه کدال در دستور کار داریم. باید مدیران بخش های دولتی و عمومی غیر دولتی پاسخگوتر باشند.

خیزش خلق ارزش و ثروت آفرینی، هدفی است که باید محقق گردد

حسین قربان زاده، رئیس کل سازمان خصوصی سازی درباره برگزاری این رویداد گفت: نمایشگاهی از 681 شرکت واگذار شده در قالب 9 پاویون، امکان بازدید و آشنایی با فرصت های مشارکت و سرمایه گذاری در شرکت هایی که در سبد واگذاری دولت قرار دارند و در نهایت نشست های تخصصی، ارکان رویداد موردنظر هستند.

او از فرایند واگذاری ها به عنوان قصه ای پرغصه یاد کرد که روایت های مختلفی از آن وجود دارد. به باور این مقام مسئول ضروری است برای تحول در آن، آسیب شناسی و نگاه دقیقی نسبت به موضوع داشته باشیم.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی رسالت رویداد پیش رو را تشخیص آسیب ها و ارتقای کیفیت واگذاری ها دانست و توضیح داد: سعی کردیم رویداد بین المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران را فراتر از یک نمایش ببینیم و برای همین کوشش شد علل توفیق و عدم توفیق شرکت هایی که رد 20 سال گذشته واگذار شده اند را آنالیز و در چارچوب یک نمایشگاه، تشریح کنیم.

قربان زاده، خیزش خلق ارزش و ثروت آفرینی را هدفی مهم خواند و ادامه داد: اگر این خیزش اتفاق نیفتد به هیچ یک از برنامه های موردنظر در اقتصاد دست پیدا نمی کنیم. هوشمندسازی سیاست گذاری درباره واگذاری یک اصل است که باید مورد توجه باشد.

رویداد بین المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران در روزهای آینده میزبان روسای قوای مقننه و قضائیه خواهد بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "ارائه پیش نویس لایحه اصلاح قانون اصل 44 به دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه پیش نویس لایحه اصلاح قانون اصل 44 به دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید