عارضه ای شایع در بچه ها مبتلا به کرونا

به گزارش وبلاگ املاکیا، یک متخصص قلب گفت: بادکنکی شدن عروق کرونری قلبی، عارضه ای است که در بعضی از بچه ها مبتلا به کرونا دیده شده است.

عارضه ای شایع در بچه ها مبتلا به کرونا

اکبر نیک پژوه، متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی وبلاگ املاکیا، ضمن تشریح شرایط بیماران قلبی و تاثیر شرایط کرونا بر زندگی آنان اظهار کرد: بیماران قلبی باید هرچه سریعتر واکسن کرونای خود را دریافت نموده تا در صورت احتیاج اورژانسی به خدمات بیمارستانی دچار درگیری با بیماری کرونا نشوند.

او درباره اینکه واکسن کرونا باعث افزایش خطر میوکاردیت و التهاب ماهیچه قلب می گردد یا خیر، اضافه نمود: به علت اینکه زمان زیادی از آغاز واکسیناسیون همگانی در کشور ها نگذشته است هنوز نمی توانیم نظر قطعی درباره عوارض بلند مدت این واکسن ها بر سیستم ایمنی بدن بدهیم.

این متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی درباره نحوه مصرف داروهای بیماران قلبی بعد از تزریق واکسن کرونا شرح داد: معمولا دارو های قلبی را به علت احتیاج مسمتر بدن نباید قطع کرد. شواهد علمی نشان می دهد که تداخلی بین واکسیناسیون کرونا و دارو های قلبی وجود ندارد، بنابراین می توان طبق معمول دارو ها را استفاده کرد، اما به افرادی که دارو های غلظت خون مصرف می نمایند توصیه می گردد، قبل از تزریق واکسن در مدت کوتاه تری آزمایش های INR و PT انجام دهند.

او تاکید نمود: اولین اولویت بیماران قلبی در شرایط کنونی باید تزریق واکسن باشد، پس توصیه می کنیم در اولین فرصت با هر نوع واکسن موجود سطح ایمنی بدن خود را بالا ببرند. با توجه به مقالات منتشر شده واکسن های موجود در کشور همگی می توانند برای بیماران قلبی استفاده شوند تا دچار عارضه شدید ناشی از کرونا نشوند.

نیک پژوه در مورد مدت زمانی که یک فرد می تواند بعد از دریافت واکسن کرونا جراحی های قلبی را انجام دهد، گفت: به طور کلی نمی توان تاثیر واکسن را بر شرایط قلب بعد از جراحی پیش بینی کرد. بهتر است قبل از انجام جراحی با متخصص بیهوشی مشورت نموده و درصورت هرگونه منع و غیر اورژانسی بودن جراحی، زمان مناسب را با همراهی پزشک معالج مشخص نمایند.

خطر ابتلای بیماران قلبی به کرونای شدید بیشتر است

این متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی در مورد احتمال ابتلای شدید بیماران قلبی به کرونا توضیح داد: این عارضه در فرد به فرد فرق دارد، اما در بیماران قلبی به علت وجود بیماری های زمینه ای و کاهش سطح ایمنی در بدن می توانیم بگوییم خطر ابتلا این بیماران به کرونای شدید، ممکن است بیشتر گردد.

او درباره عوارضی که بیماران قلبی پس از بهبود کرونا با آن در گیر می شوند، گفت: عارضه شایع که در بین بیماران قلبی پس از بهبود کرونایشان می بینیم، التهاب دیواره قلب و لخته شدن خون است که می تواند باعث گرفتگی عروق و درنهایت سکته قلبی گردد، اما عارضه ای که این روز ها در میان بعضی از بچه ها مبتلا به کرونا دیده می گردد، آنوریوم (بادکنکی شدن عروق کرونری قلبی) است که ممکن است احتیاج به جراحی داشته باشد.

نیک پژوه توصیه کرد: بهتر است افراد جامانده از واکسیناسیون هرچه سریعتر با تزریق واکسن، بدن خود را در برابر ویروس کرونا ایمن نموده و از تجمعات از قبیل عزاداری و جشن ها دوری نمایند. پیشگیری را به عنوان یک شیوه مقرون به صرفه و موثر در زندگی خود قرار دهید تا به زودی با واکسیناسیون حداکثری، زندگی به روال عادی خود برگردد.

بیشتر بخوانید

  • کشف روشی برای ترمیم آسیب ناشی از حملات قلبی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "عارضه ای شایع در بچه ها مبتلا به کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عارضه ای شایع در بچه ها مبتلا به کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید