طرز تهیه چیلبیر (تخم مرغ ترکی) خوشمزه ترین صبحانه با ماست

به گزارش وبلاگ املاکیا، صبحانه یکی از وعده های غذایی بسیار مهم است که ما اکثرا آن را فراموش کرده و به آن اهمیت نمی دهیم، اگر شاغل هستید می توانید صبحانه را از شب قبل تهیه کنید و با خودنان ببرید یا کمی زودتر بیدار شوید و صبحانه مفصلی میل کنید. اما این بار قرار است یک صبحانه فوق العاده خوشمزه به شما یاد دهیم که چیلبیر نام دارد این غذا یک صبحانه ترکی می باشد که از ترکیب تخم مرغ پخته شده با ماست و یا سیر تهیه می گردد. اما تاریخچه تهیه این غذا به سلاطین عثمانی در قرن 15 باز می گردد.

طرز تهیه چیلبیر (تخم مرغ ترکی) خوشمزه ترین صبحانه با ماست

برای سرو این غذا از کره ذوب شده و فلفل و پاپریکا استفاده می شود اما این غذا در کشور های دیگر مانند بوسنی، هرزگوین، مونته نگرو و صربستان نیز تهیه می شود. شما می توانید این چیلبیر خوشمزه را برای شام یا صبحانه آماده کنید.

مواد لازم

تخم مرغ 2 عدد

ماست یونانی 1/2 لیوان

سیر 1 حبه

شوید تازه 1 ق غذا خوری

کره به مقدار لازم

نان تست به مقدار لازم

نمک، فلفل قرمز، پاپریکا، زیره به مقدار لازم

طرز تهیه چیلبیر

مرحله اول: مخلوط کردن

ابتدا باید مواد ماستی را تهیه کنید، برای این کار ماست را به همراه سیر پوره شده و کمی شوید و نمک باهم داخل کاسه بریزید و مخلوط کنید، بهتر است از شوید تازه استفاده کنید ولی اگر ندارید می توانید از شوید خشک نیز استفاده کنید. این مخلوط را برای 10 دقیقه کنار قرار دهید تا مزه ها به خورد هم برود.

مرحله دوم: تفت دادن ادویه ها

در ادامه 50 گرم کره را داخل تابه بریزید و بعد از ذوب شدن باید پاپریکا و فلفل قرمز و زیره را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه ها بلند شود و این مخلوط کنار قرار دهید.

مرحله سوم: پخت تخم مرغ

در ادامه باید داخل یک قابلمه آب بریزید و زمانی که جوش آمد باید تخم مرغ را داخل آب شکسته و بگذارید به صورت کامل پخته شود مانند باقالی قاتوق و بعد از اینکه تخم مرغ خودش را گرفت باید تست کنید که زرده کمی شل باشد و سفیده کاملا بسته شده باشد.

مرحله چهارم: تهیه چیلبیر

در ادامه باید بریم برای سرو این صبحانه ترکی ماست را وسط بشقاب بریزید و پهن کنید و بعد از کره فلفلی بریزید و تخم مرغ ها را روی آن بریزید و بعد از ترکیب ادویه های مرحله دوم روی مواد بریزید و به همراه نان تست شده میل کنید. نوش جان

فوت و فن دستور پخت چیلبیر

ماست حتما باید از نوع یونانی و چکیده باشد و ماست آبدار برای تهیه این غذا مناسب نیست.

اگه شما به هر دلیلی با خوردن تخم مرغ عسلی مشکل دارید زمان رو اضافه تر در نظر بگیرید ولی اصالت این غذا به همین صورت تخم مرغ نیم بند و عسلی هست.

این غذا با ادویه ها و مغزها و سبزی های مختلف هم درست می شود.

برای تزیین می توانید از کمی جعفری استفاده کنید.

منبع: گردشبان

به "طرز تهیه چیلبیر (تخم مرغ ترکی) خوشمزه ترین صبحانه با ماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه چیلبیر (تخم مرغ ترکی) خوشمزه ترین صبحانه با ماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید