صنعت چند میلیارد دلاری درمان ریزش مو
به گزارش وبلاگ املاکیا، یکی از متداول ترین دغدغه های پسران نوجوان دربارۀ آینده این است: آیا موهایم خواهد ریخت؟ و اگر این هراس به واقعیت تبدیل گردد، چیزهای زیادی دوروبَر او تغییر می نماید.
به گزارش وبلاگ املاکیا، روزنامه جوان در ادامه نوشت: هر کس به آدمی می رسد که موهایش دارد می ریزد، اشاره ای به این ماجرا می نماید و راه چاره هایی می دهد. از فلان دکتر تا فلان داروی گیاهی. تمسخر هم تا دلتان بخواهد. این توجه عمومی به طاسی، موتور صنعت زیبایی جدیدی را روشن نموده است که با انواع و اقسام محصولاتش سراغ سرهای بی مو می رود.
مطلبی که در ادامه می آید به قلم دانیله فریدمن خبرنگار حوزۀ سبک زندگی و مُد در وب سایت این استایل منتشر شده است. وب سایت ترجمان نیز آن را با ترجمۀ بابک طهماسبی منتشر نموده است. مطلب را با تلخیص و پیرایش می خوانید.
وقتی خط رویش موهایت عقب می رود
در اواخر دورۀ نوجوانی بود که آنتونی متوجه شد خط رویش موهایش دارد عقب می رود. سعی کرد موهایش را بلند نگه دارد و آن ها را روی قسمت میانی سرش شانه کند تا طاسی بالای قسمت گیجگاهی سرش را پنهان کند ولی با یک نسیم ملایم... همه چیز آشکار می شد. همواره کلاه بر سر می گذاشت ولی ترس اینکه به عنوان مرد جوانی شناخته گردد که به دلیل طاسی عملاً جوانی اش از دست رفته، فلج نماینده بود. آنتونی 38 ساله که صرفاً برای حفظ حریم شخصی خواسته است فقط با نام کوچک از او نام ببرم می گوید: آسیب روان شناختی ریزش مو برایم عمیق بوده و هست. اضطرابی که از بیرون رفتن داشتم، به مراتب بیشتر از لذت احتمالی هر تفریحی بود.
صنعت چندین میلیارد دلاری درمان طاسی
به رغم کوشش نسل هزاره در راستای مثبت اندیشی و پذیرفتنِ تفاوت ها، یک حوزه از ظاهر افراد هنوز داغ ننگی بر پیشانی دارد: طاسی.
مردان برای دارو و شامپو و حتی جراحی هزینه می نمایند تا موهایشان را حفظ نمایند. به این ترتیب، طاسی داغ ننگی است که هیزمِ صنعت 4 میلیارد دلاری پیشگیری از ریزش مو و محصولات ترمیمی، آن هم فقط در امریکا را فراهم می نماید. اسپنسر کابرن دو دهه است که کنشگر حوزۀ ریزش مو و مجری برنامۀ رادیویی حقیقت عریان است که درواقع یک گروه حمایتی رادیویی محسوب می گردد. اسپنسر می گوید: طاسی یکی از معدود مواردی است که هنوز آشکارا تمسخر می گردد، و جداً زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می دهد و امیدوارم جامعه این حقیقت را به رسمیت بشناسد.
برندها یکی یکی سر برمی آورند
در همین چند سال گذشته، برندهای جدید رشد مو سر برآورده است که سوار بر این موجِ زیبایی ظاهر شده اند. دوسومِ مخاطبان این برندها مردان هستند، یعنی آن ها که تا 35 سالگی دچار ریزش موی محسوسی شده اند. برندها با طراحی های مینیمالیستی و شعارهای تبلیغاتی جسورانه - امروز مو، فردا مو - بی پروا در کوششند تا درمانِ ریزش مو را باکلاس جلوه دهند.
بنیانگذاران این برندها در کوششند ازطریق مصاحبه و آموزش و محصولات اینستاگرام پسند ریزش مو را عادی جلوه دهند و مردان را توانمند سازند تا دربارۀ سلامتشان منفعل نباشند. در عین حال، کسب وکار پررونقی نیز دارند زیرا طاسی هنوز زیبا شمرده نمی گردد.
ولی چرا مو برای برخی مردان این قدر مهم است؟ برای درک اهمیت ریزش مو بهتر است اهمیت مو را درک کنیم. گِرشِن کافمن روانشناس ساکن میشیگان و از پیشتازان مطالعه شرم می گوید: در فرهنگ ما، برای مردان، مو به طورکلی با مردانگی و قوۀ مردی و تصویر مرد واقعی پیوند خورده است. پس مطلعی یک مرد به اینکه دیگر آن آدمِ سابق نیست، او را شرمگین می نماید.
ناگهان از راه می رسد!
ریزش مو ممکن است موجب حس درماندگی در مردان گردد. در غالب موارد، طاسی ناشی از وضعیتی به نام آلوپسی آندروژنیک (طاسی وابسته به هورمون مردانه) است که در آن هورمون استروئیدی دی هیدروتستسترون یا دی اچ تی باعث کوچکی فولیکول های مو و مانع رشد آن ها می گردد. استرس، تغذیه، مصرف دارو و بیماری های مزمن نیز می توانند منجر به ریزش مو شوند ولی ریزش مو معمولاً ژنتیکی است و از همین بابت است چنین تهدیدآمیز به نظر می رسد. استیون گوتنتاگ از بنیانگذاران برند کیپز است که پس از اینکه دچار ریزش مو شد این شرکت را بنیان نهاد. استیون می گوید: ریزش مو مثل این نیست که مثلاً بگویید دیگر هر شب پیتزا و بال مرغ نمی خورم و چاق نمی شوم، یعنی از مواردی نیست که فکر کنید می توانید کاری بکنید و نتایجش را ببینید. ریزش مو چیزی است که نمی توانید کنترلش کنید و این واقعاً اضطراب آور است.
از این هم بدتر، طاسی معمولاً پیدا نیست تا زمانی که دیگر نیمی از موهایتان را از دست داده اید، پس زمانی که درمی یابید مسئله ای هست، شاید فکر کنید که دیگر خیلی دیر شده است.
ظهور ستاره های طاس!
راه چاره های ریزش مو نیز برخی مردان را نگران می نماید. علاوه بر ظهور برندهای هزاره ای رشد مو، دانشمندان در دورتا دور جهان در رقابت برای دست یافتن به درمان طاسی هستند و همه چیز را امتحان می نمایند، از درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی گرفته تا شبیه سازی فولیکول های مو.
برخی مردان از صحبت چهره به چهره در خصوص ریزش مو شرمگین می شوند، پس خرید از این برندها یک راه فرار از این موقعیت است. ننگ آن مردک کچل بودن حتی در نخستین دوران های تاریخ مکتوب نیز به چشم می خورد.
بی تردید، در چند دهۀ گذشته شاهد ظهور چندین ستارۀ خوش تیپ طاس بوده ایم. ولی همان طور که تقریباً تمام مردان طرف صحبتم به من گفته اند، هر مردی توان قبول چهره کاملاً طاس خود را ندارد و خیلی از مردها هم نمی خواهند سرشان را از ته بتراشند. کوبران می گوید آن هایی که توانش را دارند و آن ها که می خواهند بتراشند استثنا هستند. خط رویش مو که عقب می رود، اعتماد به نفس هم با آن عقب می نشیند.
کار را باید از ریشه شروع کرد
بسکمک از مردان حتی پیش از آنکه ریزش مو شروع گردد از آن در هراسند. ترسی که مردها را از درون می خورد و می تراشد.
سرمایه داری هم شاید به پذیرش این موضوع کمک رسانده باشد. اگرچه این برندها که روی مردان نسل هزاره حساب نموده اند، بی تردید چشم انداز این مردان دربارۀ کمال جسمانی را ترسیم می نمایند ولی محصولات جدید، در عین حال، روشی پیش پای مردان می گذارند تا با ترس و شرم خود روبه رو شوند. هیچ یک از این محصولات سعی ندارند ظاهر استانداردی را به خورد مشتریان دهند و هیچ یک مشتریان را به دلیل طاسی تمسخر نمی نمایند. رفتار آن ها با طاسی کاملاً طبیعی است و به مثابۀ بخشی از مردشدن است.
بنیانگذار برند هیمز، اندرو دودام، می گوید: سعی می کنیم مردان را مطلع سازیم تا بدانند که گزینه هایی پیش رو دارند و در نتیجه حس نمایند که در بقیۀ زندگی خود هم گزینه هایی پیش رو دارند.
دودام امیدوار است شرکت او مردان را توانمند کند. مردانی که تحقیقات نشان داده است از مراجعه به پزشک اجتناب می نمایند و سمت کنترل بر سلامتشان نمی فرایند. کار را باید از ریشه شروع کرد.
منبع: خبرگزاری ایسنا