آموزش 6 روش برطرف خطای تداخل آدرس IP یا Windows Has Detected an IP Address Conflict

به گزارش وبلاگ املاکیا، آدرس IP مجموعه ای از اعداد هستند که دستگاه خاصی را هنگام اتصال به شبکه و اینترنت، شناسایی می نمایند. هر دستگاهی یک آدرس IP منحصربه فرد در هنگام ورود به شبکه و اینترنت دارد و کامپیوترها و سرورها به وسیله همین آدرس آی پی ها با یکدیگر در ارتباط هستند.

آموزش 6 روش برطرف خطای تداخل آدرس IP یا Windows Has Detected an IP Address Conflict

اما زمانی که آدرس های IP دو یا چند دستگاه مشابه باشد؛ شبکه نمی تواند میان آن ها تفاوتی قائل گردد. خطای Windows has detected an IP address conflict در هنگام استفاده از اینترنت، نشان دهنده تداخل آدرس آی پی ها در ویندوز و سیستم شما است.

در اینجا، نحوه رفع خطای تداخل آدرس IP در ویندوز 10 و ویندوز 11 با چند روش ساده بیان شده است:

1- رفرش تنظیمات شبکه با ترمینال خط فرمان

اگر تنظیمات شبکه کامپیوتر خود را به درستی انجام نداده باشید؛ امکان تداخل IP وجود دارد. معمولا تداخل IP باعث از کار افتادن اتصال اینترنت شما می گردد.

بیشتر بخوانید:

یکی از ترفندهای رفع مشکل تداخل آدرس IP در ویندوز، بازنشانی و رفرش تنظیمات شبکه است روی ویندوز است که مراحل آن در زیر آورده شده:

1- ترمینال خط فرمان ویندوز را با مجوز مدیر سیستم یا Administrator اجرا کنید. برای این منظور باید عبارت CMD را در نوار جست وجوی منوی استارت تایپ نموده و روی نتیجه نشان داده شده، کلیک کنید.

2- کدهای دستوری زیر را در خط فرمان کپی و پیست کنید:

code>ipconfig /flushdnsipconfig /registerdnsNETSH winsock reset catalogNETSH int ipv4 reset reset.logNETSH int ipv6 reset reset.logexit

3- ترمینال خط فرمان را بسته و کامپیوتر خود را ریستارت کنید تا تنظیمات شبکه به طور کامل رفرش شده و مشکل تداخل آدرس IP از بین برود. اگر هنوز مشکل رفع نشده است؛ سراغ روش های بعدی در زیر بروید.

2- تغییر DNS سرور

DNS یا Domain Name System سرور یک لیست اینترنتی است که به مرورگرهای وب یاری می نماید به وب سایت های مختلف وصل شوند.

اگر تنظیمات دی ان اس سرور را روی سیستم خود اشتباهی انجام داده باشید یا سرور دی ان اس فعلی شما با مسائلی روبرو باشد؛ باز هم شاهد خطای تداخل آدرس IP خواهیم بود. خوش بختانه، می توانید این مشکل را با تغییر آدرس دی ان اس سرور، سریعا حل کنید.

بیشتر بخوانید:

برای تغییر آدرس دی ان اس سرور پیش فرض در ویندوز، مراحل زیر را بروید:

1- با فشردن کلیدهای ترکیبی Win + I، اپلیکیشن تنظیمات (Settings) را باز کنید.

2- به جهت Network & internet > Advanced network settings > More network adapter options بروید.

3- روی Internet connection راست کلیک نموده و از پایین منوی ظاهر شده، گزینه Properties را انتخاب کنید.

4- گزینه Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) را انتخاب نموده و دو بار روی آن کلیک کنید.

5- گزینه Use the following DNS server address را انتخاب کنید.

6- در فیلد Preferred DNS server آدرس آی پی 8.8.8.8 را تایپ کنید و بعد در فیلد Alternate DNS server آدرس 8.8.4.4 را بزنید.

7- در نهایت، روی کلید OK بزنید تا تغییرات آدرس دی ان اس سرور روی سیستم اعمال گردد. اکنون، شما از دی ان اس عمومی گوگل به جای دی ان اس پیش فرض سیستم استفاده کردید تا اگر مسئله ای از این جانب برای آدرس IP کامپیوتر ایجاد شده، رفع گردد.

3- تازه سازی آدرس IP

معمولا دستگاه ها سعی می نمایند همواره از یک آدرس IP استفاده نمایند اما بعضی اوقات بروز یک نقض فنی، منجر به تداخل و مشکل در آدرس IP شده و سلسله ای از مسائل دیگر را برای اتصال به شبکه و قطعی اینترنت ایجاد می نماید. در این مواقع، برترین راهکار می تواند بازسازی یا renew آدرس IP برای گرفتن یک آی پی نو باشد.

هنگامی که آدرس IP کامپیوتر ویندوز را تازه سازی می کنید؛ تمام آدرس های زیرین آن نیز تازه سازی می شوند. این ترفند، می تواند بعضی از مسائل رایج در آدرس IP را رفع کند.

در زیر، مراحل تازه سازی آدرس IP با استفاده از ترمینال خط فرمان را شرح دادیم:

1- یک پنجره ترمینال خط فرمان با مجوز مدیر سیستم (Administrator) باز کنید:

2- دستور زیر را تایپ نموده و بعد با زدن کلید Enter اجرا کنید:

ipconfig /release

3- حالا، دستور زیر را تایپ و اجرا کنید تا آدرس آی پی نوی به سیستم شما تعلق بگیرد:

ipconfig /renew

وقتی کلید اینتر را در دستور دوم می زنید؛ برای چند ثانیه اینترنت قطع می گردد ولی دوباره سریعا آنلاین خواهید شد و یک آدرس IP نو در ترمینال خط فرمان نشان داده می گردد.

اگر به جای دریافت یک آدرس IP نو، یک کد خطا نشان داده شد؛ باید از ابزار خطایابی (troubleshooter) ویندوز برای رفع آن بهره ببرید.

4- تغییر اتصال IPv6

اگر نمی توانید از سرویس های اینترنتی که احتیاج دارید؛ بهره ببرید؛ شاید تغییر تنظیمات پیش فرض IPv6 مشکل را رفع کند. پیش از انجام مراحل این روش، باید آنالیز کنید شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت شما از IPv6 پشتیبانی می نماید یا خیر.

می توانید با اجرای سریع یک تست در این نکته را بفهمید. سپس، مراحل زیر را دنبال کنید:

1- روی منوی استارت ویندوز، راست کلیک نموده و به Network Connections بروید.

2- حالا، روی جهتهای Advanced network settings > More network adapter options کلیک کنید.

3- روی اتصال شبکه خود راست کلیک نموده و گزینه Properties را انتخاب کنید.

4- تیک گزینه Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6) را بردارید.

5- روی کلید OK بزنید تا تغییرات اعمال گردد.

5- ریست Winsock

یک روش دیگر برای از بین بردن مسائل آدرس آی پی و خطای Windows Has Detected an IP Address Conflict، انجام عملیات ریستارت Winsock است. به زبان ساده، Winsock قابلیتی برای اتصال اپلیکیشن ها و سرویس های ویندوز به اینترنت است.

با ریست Winsock، هرگونه تنظیمات شبکه که به وسیله شما یا مدیر سیستم روی کامپیوتر ویندوزی صورت گرفته، مانند کلاینت های VPN، تنظیمات مرورگرهای وب، تنظیمات نرم افزارهای امنیتی و غیره از بین خواهند رفت.

برای ریست Winsock با استفاده از ترمینال خط فرمان، دستورات زیر را طی کنید:

1- با مجوز مدیر سیستم، یک ترمینال خط فرمان در ویندوز باز کنید.

2- دستور زیر را در خط فرمان تایپ نموده و بعد برای اجرای آن کلید Enter را بزنید:

netsh winsock reset

3- کامپیوتر را ریستارت کنید و بعد سراغ اتصال اینترنت خود بروید. آیا مشکل رفع شده است؟

6- ریستارت روتر

هنگامی که با کابل شبکه یا وای فای، کامپیوتر ویندوزی خود را به یک مودم یا روتر وصل می کنید؛ مودم یا روتر به دستگاه شما یک آدرس IP منحصربه فرد اختصاص می دهد.

اما گاهی اوقات روتر این کار را به درستی انجام نمی دهد و باعث بروز خطاهایی مانند Windows has detected an IP address conflict یا Windows was unable to retrieve an IP address می گردد. ریستارت روتر یا مودم، یک ترفند برای خاتمه دادن به این مشکل است.

بیشتر بخوانید:

برای ریستارت روتر یا مودم خود، به ترتیب زیر عمل کنید:

1- کلید پاور روی مودم یا روتر خود را پیدا کنید. معمولا این کلید در پنل پشتی است.

2- کلید پاور را خاموش کنید. اگر مودم یا روتر شما کلید پاور ندارد؛ کابل آداپتور برق آن را بکشید.

3- به مدت 2 دقیقه صبر کنید.

4- اکنون، کلید پاور مودم یا روتر را روشن کنید یا روی ON قرار دهید تا دستگاه از نو آغاز به کار کند.

این کار باعث می گردد سرور DHCP یک آدرس IP نو به کامپیوتر شما بدهد. اگر ریست نرم یا همان خاموش/روشن ساده روتر و مودم نتوانست مشکل را حل نماید؛ بهتر است دستگاه را یک ریست سخت یا ریست کارخانه کنید که باعث می گردد تمام تنظیمات شبکه شما روی آن از بین برود ولی ارزشش را دارد و مشکل تداخل آدرس IP را رفع خواهد نمود.

اینترنت خود را دوباره فعال کنید

خطایی مانند Windows has detected an IP address conflict به خاطر بروز مسائل جزئی در پیکربندی شبکه و تداخل چندین آدرس IP با یکدیگر روی سیستم شما است. با رفرش تنظیمات شبکه یا ریست روتر و همین طور تازه سازی آدرس IP می توانید این مشکل را رفع کنید.

بعضی از روش های گفته شده در بالا، باعث از بین رفتن تنظیمات شبکه و اینترنت شما می شوند و باید از ابتدا، تنظیمات قبلی خود را وارد کنید که شاید چند دقیقه ای زمان شما را بگیرد ولی قطعا دوست دارید همواره یک اتصال اینترنت بدون مشکل را تجربه کنید.

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا احتیاج به هدایت و یاری دارید؛ پیچ اینستاگرام شبکه چی به آی دی shabakehchi.press@ را فالو و در دایرکت پرسش خود را مطرح کنید تا جواب دهیم.منبع: شبکه چی

به "آموزش 6 روش برطرف خطای تداخل آدرس IP یا Windows Has Detected an IP Address Conflict" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش 6 روش برطرف خطای تداخل آدرس IP یا Windows Has Detected an IP Address Conflict"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید