کارخانه هوشمند نیسان به دست روبات ها می چرخد
به گزارش وبلاگ املاکیا، در کارخانه هوشمند شرکت نیسان به ندرت می توان نیروی کار انسانی یافت. ربات ها تمام فعالیت های این کارخانه از جمله جوشکاری و نصب را انجام می دهند. این ربات ها رنگ کاری و آنالیز رنگ را هم برعهده دارند.
هیدیوکی ساکاموتو(Hideyuki Sakamoto) معاون اجرایی نیسان در طول بازدید از خط فراوری خودروهای اسپرت آریا(Ariya) در روز آدینه در کارخانه توچیگی(Tochigi) گفت: پیش از این، افراد براساس تجربه فراوری را انجام می دادند اما اکنون با یاری هوش مصنوعی و آنالیز داده های جمع آوری شده می توانند این کار را انجام دهند.
به گفته شرکت نیسان، این کارخانه که در حومه شهر توکیو واقع شده است قرار است پیش از ماه آوریل شروع به کار کند. خط مونتاژ این کارخانه به گونه ای است که هر سه مدل خودروی برقی، بنزینی و ای پاور(e-Power) که ترکیبی از این دو است را فراوری می نماید.
کارگران این کارخانه می توانند بر کارهای ماهرانه تری مثل تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از ربات ها و نگهداری از تجهیزات تمرکز نمایند.
همه شرکت های خودروسازی در حال کار بر روی فناوری رباتیک هستند که می تواند به آن ها در پاسخگویی سریع به تقاضای بازار یاری کند.
در این کارخانه، بازوهای مکانیکی غول پیکر با نمایشگرهای بزرگ از زوایای مختلف روی سطح خودروها نور می تابانند تا دوربین ها کوچک ترین عیب و ایراد را تشخیص دهند.
دستگاهی دیگر هم به سرعت سیم هایی به دور یک شی فلزی می پیچد. چیزی شبیه به یک قرقره بزرگ که بخشی از موتور نیسان و جایگزینی برای آهن رباهای خودروهای برقی امروزی است. به گفته شرکت نیسان این نوآوری احتیاج به مواد نادر را رفع نموده و باعث کاهش هزینه ها شده است.
نیسان می گوید که فناوری های استفاده شده در کارخانه توچیگی به تدریج در سایر کارخانه های دنیا از جمله شرکت رنو که شریک آن ها است مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
ساکاموتو می گوید، تخمین هزینه های صرفه جویی شده کار دشواری است اما فراوریات باید با کمبود نیروی کار، همه گیری کووید-19 و کاهش انتشار کربن سازگار باشد تا بتوان به کاهش تغییرات جوی یاری کرد.
شرکت نیسان امیدوار است تا سال 2050 به انتشار صفر خالص دی اکسید کربن دست یابد.
به گفته این شرکت، نوع جدیدی از فرآیند رنگ آمیزی با انجام همزمان رنگ آمیزی و پخت رنگ، باعث کاهش 25 درصدی مصرف انرژی می گردد. پیش از این بدنه آلمینیومی ماشین باید جدا از سپرهای پلاستیکی آن در دمای متفاوت پخته می شد.،ایسنا
منبع: ایران آنلاین